To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Stany nadzwyczajne:
I Istota:
1) Pojawienie się w państwie sytuacji szczególnego zagrożenia, której rozwiązanie wymaga sięgnięcia do środków szczególnych, kiedy to cześć regulacji konstytucyjnych zostaje zawieszona, a w ich miejsce wchodzi regulacja wyjątkowa:
a) koncentracji władzy w rękach egzekutywy
b) ograniczeń praw i wolności obywatelskich
c) zmian w strukturze i zasadach funkcjonowania organów państwowych
d) zmian w systemie stanowienia prawa 2) 3 typy stanu nadzwyczajnego:
- wojenny
- wyjątkowy
-klęski żywiłowej
II Zasady wprowadzania stanów nadzwyczajnych:
1) Zasada wyjątkowości: - W sytuacjach szczególnych zagrożeń, (ogólne, ale PM mówi o zagrożeniu zagrażającym życiu narodu)
- jeżeli zwykłe środki konstytucyjne są niewystarczające
2) Zasada legalności:
a) może być wprowadzony -tylko na podstawie ustawy, -w drodze rozporządzenia, -które podlega dodatkowemu podaniu do publicznej wiadomości. b) treść stanu nadzwyczajnego w pełni musi określać ustawa, w szczególności:
- Zasady działania organów władzy publicznej oraz - zakres, w jakim mogą zostać ograniczone wolności i prawa człowieka i obywatela w czasie poszczególnych stanów nadzwyczajnych, = nie może być implikowanych kompetencji
c) straty materialne wynikające z ograniczenia wolności i praw człowieka i obywatela poniesione w czasie obowiązywania stanu nadzwyczajnego powinny zostać wyrównane przez państwo
3) zasada proporcjonalności- Działania podjęte w wyniku wprowadzenia stanu nadzwyczajnego muszą odpowiadać stopniowi zagrożenia 4) Zasada celowości i tymczasowości: działania powinny zmierzać do jak najszybszego przywrócenia normalnego funkcjonowania państwa. 5) Zasada ochrony podstaw systemu prawnego: -W czasie stanu nadzwyczajnego nie mogą być zmienione: *Konstytucja, *ordynacje wyborcze do Sejmu, Senatu i organów samorządu terytorialnego, *ustawa o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej oraz *ustawy o stanach nadzwyczajnych. - w czasie stanu nadzwyczajnego utrzymany zostaje konopi ustawodawczy Sejmu; wyjątek jest dopuszczalny tylko w odniesieniu do Sejmu. 6) zasada ochrony organów przedstawicielskich:
- W czasie stanu nadzwyczajnego oraz w ciągu 90 dni po jego zakończeniu: * nie może być skrócona kadencja Sejmu, *przeprowadzane referendum ogólnokrajowe, *nie mogą być przeprowadzane wybory do Sejmu, Senatu, organów samorządu terytorialnego oraz wybory Prezydenta Rzeczypospolitej, a kadencje tych organów ulegają odpowiedniemu przedłużeniu. Wybory do organów samorządu terytorialnego są możliwe tylko tam, gdzie nie został wprowadzony sta
(…)
… Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych, plany operacyjnego użycia Sił Zbrojnych - uznaje, na wniosek Naczelnego Dowódcy, określone obszary państwa za strefy bezpośrednich działań wojennych - postanawia, na wniosek Rady Ministrów, o przejściu organów władzy publicznej na określone stanowiska kierowania,
- postanawia, na wniosek Rady Ministrów, o stanach gotowości bojowej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, zwanych dalej "Siłami Zbrojnymi",
- może mianować, na wniosek Prezesa Rady Ministrów, Naczelnego Dowódcę Sił
Zbrojnych,
* RM:
- zarządza przejście na wojenne zasady działania organów władzy publicznej
- określa zasady działania tych organów w strefie bezpośrednich działań wojennych lub zawiesza ich działalność w tej strefie. d) dowodzenie Siłami Zbrojnymi należy do Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych, - Naczelny Dowódca Sił Zbrojnych podlega Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej.
- Naczelny Dowódca Sił Zbrojnych dowodzi Siłami Zbrojnymi oraz innymi
podporządkowanymi jednostkami organizacyjnymi.
- Naczelny Dowódca Sił Zbrojnych w szczególności:
1) dowodzi siłami, o których mowa w ust. 2, w celu odparcia zbrojnej napaści
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
2) zapewnia współdziałanie podległych mu Sił…
… obronny:
- w razie zbrojnej napaści na terytorium RP
- gdy z umowy wynika zobowiązanie do wspólnej obrony w razie agresji
=> nie ma w razie „zew zagrożenia państwa”- nie można robić wojny prewencyjnej. e) skutki wpr stanu wojny dla porządku wew:: (2)
- na czas wojny mianuje się Naczelnego Dowódcę Sił Zbrojnych
- na czas wojny można ustanowić sądy wyjątkowe i tryb doraźny
f) nie mylić stanu wojny…
… i przyczyny stanu wojennego, a także zniesienie go. d) Rozporządzenie o wprowadzeniu stanu wojennego lub wyjątkowego Prezydent Rzeczypospolitej przedstawia Sejmowi w ciągu 48 godzin od podpisania rozporządzenia. - Sejm niezwłocznie rozpatruje rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej. (ale nie zatwierdza)
- Sejm może je uchylić bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby…
… komisarycznego. - ograniczenie autonomii szkół wyższych
- nie ma żadnego ograniczenia roli parlamentu, sądów i Trybunałów. Nie ma trybu doraźnego w sadach. 6) Użycie sił zbrojnych do przywrócenia normalnego funkcjonowania państwa:
a) decyzja:
- na wniosek Premiera
- decyzja Prezydenta b) warunki:
- jeśli dotychczas stosowane siły i środki zostały wyczerpane - ich użycie nie może zagrozić ich zdolności…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)