Wykład - Ryzyko związane z zakupem

Nasza ocena:

3
Pobrań: 147
Wyświetleń: 924
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład - Ryzyko związane z zakupem - strona 1 Wykład - Ryzyko związane z zakupem - strona 2 Wykład - Ryzyko związane z zakupem - strona 3

Fragment notatki:

Zachowania podmiotów rynkowych dr Beata Kolny Wykład 10
Ryzyko związane z zakupem
Ryzyko jest rodzajem niepewności, z którym nabywcy mają do czynienia wówczas, gdy nie mogą przewidzieć wielu istotnych konsekwencji podjęcia decyzji zakupu
Ryzyko zakupu występuje wówczas, gdy nabywcy dostrzegają niebezpieczeństwo podjęcia nietrafnej decyzji i obawiają się, że konsekwencje takiej decyzji mogą być dla nich istotne (np. strata pieniędzy, czasu, utrata prestiżu, godności).
Rodzaje ryzyka
Funkcjonalne
Fizyczne Ekonomiczne
Społeczne
Psychologiczne
Straty czasu
Czynniki wpływające na wielkość ryzyka
Rodzaj nabywanego produktu
Znajomość produktu przez nabywcę
Względna wartość finansowa (relacja ceny do zasobów finansowych nabywcy)
Oczekiwania związane z zakupem
Niepewność związana z wyborem
Sposób dokonania zakupu
Cechy osobowości nabywcy Działania zmniejszające ryzyko związane z zakupem
Poszukiwanie dodatkowych informacji i porad,
Lojalność wobec marki produktu,
Wybór powszechnie uznanej marki produktu,
Dokonanie zakupu po porównaniu wielu marek produktu i odwiedzeniu wielu sklepów,
Dokonanie zakupu w sieci handlowej znanego detalisty,
Kupowanie małych ilości towaru
Podejmowanie decyzji zakupu wspólnie z innymi osobami
Wykorzystanie różnego rodzaju zabezpieczeń przed nieudanym lub nietrafnym zakupem
Charakterystyka decyzji zakupu różnych grup produktów ... Ze względu na sposób dokonywania zakupów można wyróżnić ich dwie podstawowe grupy: planowane i nieplanowane. Zakupy nieplanowane mają miejsce wtedy, gdy decyzja o kupnie zostaje podjęta lub zmodyfikowana w czasie ich dokonywania. Ze względu na sposób planowania wyróżniamy cztery kategorie zakupów:
specjalnie zaplanowane, zaplanowane ogólnie,
zastępcze,
niezaplanowane. Cechą charakterystyczną zakupu zaplanowanego ogólnie, zastępczego i niezaplanowanego jest pewien zakres racjonalności - często bowiem kupujemy coś pod wpływem przypomnienia, widoku danej rzeczy, atrakcyjnej ceny czy promocji. Istnieje jednak pewien szczególny rodzaj zakupów nieplanowanych, nazywanych często zakupami impulsywnymi. Dokonywane są one pod wpływem zewnętrznego lub wewnętrznego impulsu, a nawet przymusu doświadczanego jako nagły, i mogą (ale nie muszą) stanowić odpowiedź na pochodzące z otoczenia bodźce.

(…)

… się określonym nasileniem oraz rodzajem dominującej motywacji.
Badania zachowań podmiotów rynkowych
Źródłowe podstawy badań nad zachowaniami podmiotów rynkowych są dwojakie: teoretyczne, tj. takie, które umożliwiają pomiar, ocenę i interpretację zebranych danych; są to między innymi modele, normy, wzory, schematy postępowania, prawidłowości, reguły wnioskowania itp.
empiryczne tj. zbiory danych stanowiące…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz