To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Rozmowa psychologiczna i wywiad psychologiczny: cechy i zastosowanie
Wywiad:
-cel: zebranie danych o faktach związanych z ludzką aktywnością, opinii, przekonań, poznanie typu osobowości pacjenta, zdobywanie informacji o pacjencie w trakcie luźnej rozmowy, twarzą w twarz (wg amerykańskich psychologów społecznych E. Maccoby, N. Maccoby)- prowadzący kieruje jej przebiegiem
- wg Sullivana wywiad to spotkanie dwojga osób i powstanie relacji fachowiec- klient. Pierwszy skupia się na badanym, zapewnia mu bezpieczeństwo i dzięki temu rozbudza wiarę w rozwiązanie problemów badanego- wywiad ma więc znaczenie terapeutyczne
- pozwala na budowanie hipotez, które są weryfikowane w trakcie rozmowy - może być prowadzony bezpośrednio z pacjentem lub z kimś, kto dostarcza o nim informacji
- zastosowanie: leczenie uzależnień, zmiana przekonań, zmiana destrukcyjnych schematów funkcjonowania, dostarczanie wiedzy, zwiększanie kompetencji, psychoterapia urazów, budowanie konstruktywnych wizji życia
- dotyczy zebrania informacji o aktualnych sytuacjach człowieka z uwzględnieniem stanu zdrowia bądź przebiegu chorób lub wcześniejszych urazów.
Podczas wywiadu należy pamiętać o:
-odpowiednim doborze słów- pojęcia muszą być zrozumiałe dla pacjenta
- kolejności zadawania pytań- nie zaczynać od trudnych; poznać osobę i pozwolić jej poczuć się bezpiecznie przy prowadzącym, zachęcać do rozwijania wypowiedzi; przygotować plan, by niczego nie pominąć
- rodzajach pytań- otwartych i zamkniętych
- zapisie wywiadu- może być nagranie, jeśli badany wyrazi zgodę- wówczas badacz ma czas na zapisywanie uwag. Równoczesne pytanie i notowanie może rozpraszać i powodować dyktowanie odpowiedzi
Rozmowa:
- cel: poznanie prawidłowości życia psychicznego - metoda kliniczna opracowana przez Piageta
- wykorzystuje obserwację, przeświadczenia i postawy pacjenta
- weryfikuje wcześniejsze hipotezy
- musi dotyczyć bodźców emitowanych przez otoczenie człowieka i jego reakcji na te bodźce; koncentrować się na doświadczeniach; być konkretna , aby umożliwiała uzyskanie jasną reakcję - odpowiedź. Pytań musi być wiele, aby objąć jak największy zakres zachowań człowieka.
- rola badającego winna być bardziej dyskretna niż w wywiadzie, ograniczać się do okazywania zainteresowania i zadawania pytań podtrzymujących
- dostarcza informacji których źródłem jest obserwacja zachowania się rozmówcy. Przebieg:
- bez udziału osób trzecich, bez pośpiechu, w miejscu urządzonym wygodnie i estetycznie oraz gwarantującym ciszę; - pierwsza faza rozmowy polega na zachęceniu osoby badanej do uczestnictwa w badaniu poprzez zlikwidowanie lęków i oporu w związku z ujawnieniem niezbędnych informacji oraz wzbudzenie wzajemnego zaufania. Zasadniczy etap rozmowy to przekazywanie informacji o obiektywnych faktach ( wiek, liczba rodzeństwa, sytuacje wywołujące napięcie emocjonalne itd.).
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)