Wykład - Psychoanalityczna koncepcja człowieka

Nasza ocena:

3
Pobrań: 504
Wyświetleń: 2639
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład - Psychoanalityczna koncepcja człowieka - strona 1 Wykład - Psychoanalityczna koncepcja człowieka - strona 2

Fragment notatki:

Psychoanalityczna koncepcja człowieka.
PSYCHOANALIZA to jedna z bardziej znanych wersji portretu psychodynamicznego. Stworzona przez Freuda na początku XXw. Od tamtej pory bardzo zmodyfikowana (jego następcysformułowali zasady psychoanalizy kulturowej). Z ortodoksyjnej psychoanalizy Freuda zostało tylko odkrycie nieświadomej motywacji, idea mechanizmów obronnych, udowodnienie ze pierwsze lata życia maja decydujący wpływ na kształtowanie się osobowości.
Czynniki, które regulują zachowanie człowieka są instynktowne (afektywne, popędowe) - są zatem biologicznie ukształtowanymi gotowymi strukturami uruchamiającymi określone działanie. Motywy zachowania człowieka są dla niego samego nieświadome, chociaż może on dorabiać do nich wyjaśnienia (nie zawsze prawdziwe). Zachowania są realizacją nieświadomych popędów, a sposób tej realizacji zależy od fazy rozwoju człowieka (sam popęd jest stały we wszystkich fazach):
- faza oralna - aktywność ust; czynności związane z pochłanianiem (małe dziecko wszystko bierze do ust) zaspokajają popęd seksualny
- faza analna - związana z wydalaniem i koncentracją na narządach wydalniczych
- faza falliczna - koncentracja na narządach płciowych (w tej fazie pojawia się kompleks Edypa lub Elektry)
- faza latencji - uśpienia; ukrycie impulsów seksualnych w podświadomości (w tej fazie dzieci chętniej zawierają znajomości w obrębie własnej płci)
- faza genitalna - ponownie pojawiające się pragnienia seksualne przenoszą się na niespokrewnione osoby przeciwnej płci (dzieci moga odczuwać ciągle te pragnienia w stosunku do rodziców ale TABU każe im je wyprzeć
według Freuda stymulacja oralna i analna, masturbacja i homoseksualizm są przejawami pregenitalnych frustracji i są niedojrzałymi postaciami życia seksualnego, bo nie są zgodne z erosem, instynktem życia (związanym z nieświadomym dążeniem do prokreacji)
istnieje możliwość ZAFIKSOWANIA (FIKSACJA) na danej fazie rozwoju - wówczas popędy są realizowane dalej w ten sam sposób, pomimo wiekowego przekroczenia granic danej fazy (np. 30-latek zafiksowany na fazie oralnej); powodem zafiksowania w fazie oralnej jest zbyt mała lub zbyt duża gratyfikacja(np. matka nie dawała dziecku piersi do ssania lub robiła to zbyt długo), w fazie analnej - konflikt z rodzicami na tle samokontroli przy wydalaniu; po fazie fallicznej trwa konflikt z rodzicami na tle kompleksu, który powoduje wyparcie pragnień seksualnych efektem zafiksowania są różnego rodzaju zaburzenia psychiczne, tym poważniejsze, im wcześniej nastąpi zafiksowanie (fiksacja na fazie oralnej zaowocuje cięższym zaburzeniem niż fiksacja na fazie fallicznej); w takiej sytuacji niezbędna jest terapia (psychoterapia);
Dzieciństwo odgrywa największą role w procesie socjalizacji, na życie człowieka mogą mieć wpływ drobiazgi jak np. to czy był karmiony piersią (karmienie piersią - bliskość z matka, pożywny stosunek do niej może się przenieść na innych ludzi, karmienie z butelki - potrzeba kontaktu z matką i lęk przed jej nieobecnością lub przeciwnie - chęć unikania kontaktów interpersonalnych, wyobcowanie; gdy matka zmusza się do karmienia piersią, ale tego nie lubi, jej napięcie i stres udziela się dziecku). ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz