Wyklad POSTMODERNA 1 II 2012

Nasza ocena:

4
Pobrań: 161
Wyświetleń: 882
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wyklad POSTMODERNA 1 II 2012 - strona 1

Fragment notatki:


POSTMODERNIZM, SOCPOSTMODERNIZM, POLITYCZNA POPRAWNOŚĆ ( political correctness ) Gdy Hans Waldenfels pisał swoją znakomitą książkę dotyczącą kontekstu  współczesności, a był to rok 1988, przez głowę mu nie przeszło, aby choćby  użyć w niej słowa „postmodernizm” (zob. indeks). A przecież słowo istniało już  na polu filozofii. Prawdopodobnie teolog boński uznał je za opis nietrwałych  zjawisk, niemających głębszego znaczenia  w teologii. Parę lat później sytuacja  zdecydowanie   zmieniła   się,   także   w   Polsce.   Z   krytyką   postmoderny   zaczęli  mierzyć   się   nasi   najwięksi   –   z   jednej   strony   tak   konserwatywni   jak   abp  Stanisław Wielgus, z drugiej – tak „postępowi” jak abp Józef Życiński.  Niepewność   jednak   pozostała,   choć   -   jak   zauważa   Antonio   Sabetta   -  termin „postmoderna” zdaje się najlepiej opisywać i oddawać to, co określamy  jako współczesność. Zarazem – tak jak złożona i chaotyczna jest współczesność,  tak samo możemy powiedzieć o postmodernizmie. Często – zauważa Ignacy  Bokwa - nie rozumie się „postmoderny” Nie jest ona bowiem rodzajem epoki  następującej po nowoczesności. W rzeczywistości chodziło bowiem o ponowne  podjęcie   pryncypiów   nowoczesności,   po   to,   aby   je   tak   przepracować   i  przeistoczyć,   by   niektóre   elementy   wykluczyć,   inne   zaś   podjąć   i   twórczo  rozwi nąć”.1  „Nowoczesność – napisał Antony Giddens w książce    –   jest   porządkiem   posttradycyjnym,   ale   to   nie   oznacza,   ze  rękojmię tradycji i obyczaju zastąpiła  pewna wiedza racjonalna ”.2  Zastąpiło je  coś,   co   określamy   zbiorczym   terminem   „mitu   postępu”   (pisałem   o   tym   w  poprzednim   rodziale).   Od   lat   sześćdziesiątych   XX   wieku   mówi   się   coraz  wyraźniej   o   demitologizacji   tego   mitu.   Tak,   z   jednej   strony   wielki   postęp,  przede wszystkim w naukach matematyczno-przyrodniczych, w komunikacji, w  medycynie, w pomocy społecznej... Z drugiej strony albo postęp ten w ogóle nie  dotyczy   ludzi   w   krótkiej   przestrzeni   ich   życia   (co   mnie   obchodzi   sukces  wahadłowca   Columbia?   Działko   szybkostrzelne?),   albo   niesie   on   ze   sobą  demokrację   bez   solidarności,   ekonomię   bez   etyki   i   ekologii,   masowe 

(…)

…, jak „Ludzie Boga” czy „Jak zostać
królem”?
Socpostmoderna
W latach dziewięćdziesiątych XX wieku wielu ideologów „komuny”
zaczęło
„przepoczwarzać się” w postkomunistów. Ten proces
„przepoczwarzania się sierot po komunizmie” nadwyrężył i wciąż nadwyręża
system immunologiczny słabych jeszcze organizmów narodowych i
państwowych byłych „demoludów”. Ojciec Maciej Zięba OP określił go
mianem
„socpostmodernizmu…
…, agnostycyzm. Polski „socpostmodernizm” promuje łatwy
ateizm. „Trudny ateizm” bywa skutkiem poważnego namysłu ideowego,
spowodowanego niekiedy tym, że wierzący nie żyją według zasad Ewangelii,
niekiedy zaś bolesnymi przeżyciami osobistymi. Niestety, dla Marksa i jego
zwolenników te osobiste przeżycia przekształciły się w decyzje, które
naznaczyły cały miniony wiek – jego dramatyczna historia to jednocześnie…
… i szacunku wobec natury);
−wiara to sprawa prywatna (osobista, ale nie prywatna);
−aborcja jest obroną wolności kobiet, a eutanazja pomocą niesioną
ludziom starym i chorym; nowoczesne społeczeństwa wyzwalają się w ten
sposób spod opresji nakazów i zakazów kościelnych (nieprawda, to sprawa
godności życia i jego obrony w każdej sytuacji; sprawa spójności życia
moralnego);
−barbarzyńca – „kulturalny inaczej…
…, logicznego
myślenia;
4. jej towarzyszem drogi nie może stawać się indywidualizm oraz
indyferentyzm, lecz mądry personalizm...
5. Powinna uczyć zdrowego rozsądku, ascezy, pokory, medytacji.
12

... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz