Wykład - podejście do konsumpcjonizmu

Nasza ocena:

3
Pobrań: 245
Wyświetleń: 1428
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład - podejście do konsumpcjonizmu - strona 1 Wykład - podejście do konsumpcjonizmu - strona 2 Wykład - podejście do konsumpcjonizmu - strona 3

Fragment notatki:

MNIEJ RADYKALNE PODEJŚCIA DO PROBLEMU KONSUPCJONIZMU
Mniej radykalne podejścia podają w wątpliwość porównanie konsumpcji do nowej religii
John Fiske - konsumpcja to po prostu akty kupna, a nie supermarkety, „świątynie konsumpcji” - zwraca uwagę na to, że 80% nowych, reklamowanych produktów jest odrzucanych. Konsumpcja to forma kultury popularnej, sposób spędzania wolnego czasu.
Michel de Certeau
Relacja między masową produkcją a masową konsumpcją nie jest wcale taka oczywista
Produkcja - scentralizowana, zobiektywizowana
Konsumpcja - zindywidualizowana, rozproszona produkcja samego siebie - polega na wyborze spośród publicznie dostępnych wytworów
Bricollage - „majsterkowanie” - twórcza konsumpcja (bricoleur - majsterkowicz)
Paul Willis
Istnieje wiele obszarów, w których ludzie są aktywnymi twórcami sensów, choć te obszary nie są przez nich wytworzone
Rynek sam dostarcza ludziom materiałów do własnej krytyki
Ludzie szukają na rynku możliwości twórczego rozwoju
Konsumpcjonizm cały czas jest obiektem badań socjologicznych
CHARAKTERYSTYKA SPOŁECZEŃSTWA, W KTÓRYM ŻYJEMY
Ujęcie historyczne - Max Weber - nowoczesność to formacja społeczna powstała pod koniec XVIII w. w Europie Zachodniej i USA. Rewolucja przemysłowa, industrializacja, urbanizacja, kapitalizm
Ujęcie analityczne - Samuel Eisenstein Społeczeństwa nowoczesne mają pewne cechy. Dzięki temu jest możliwa koncepcja „wielu nowoczesności” - w różnych społeczeństwach pozaeuropejskich te cechy też występują
Nie można traktować społeczeństwa globalnego jako nowoczesnego Zachodu i przednowoczesnej całej reszty
Są to społeczeństwa przemysłowe (w przeciwieństwie do agrarnych (Giddens) czy tradycyjnych (Aaron):
Przedsiębiorstwo jest oddzielone od rodziny (podział czasu na pracę i wolne)
rozdział na produkcję i konsumpcję (w tradycyjnym społeczeństwie- autokonsumpcja (konsumowanie własnych wytworów)
wpływ nowych technologii - struktura organizacja i podział pracy jest od nich zależny (w tradycyjnym - społeczny)
celem przemysłu jest powiększanie kapitału (w tradycyjnym - kapitał jest źródłem prestiżu, oszczędności lub zbytkiem)
w społeczeństwach przemysłowych - podstawą jest rachunek ekonomiczny, planowanie zysku (w tradycyjnych - inne motywy)
wymaga skupienia dużych grup w jednym miejscu - pociąga za sobą urbanizację
Weber przeciwstawiał społeczeństwa agrarne/tradycyjne - społeczeństwom kapitalistycznym
SPOŁECZEŃSTWA AGRARNE/TRADYCYJNE

(…)

… gospodarki i duża inflacja) - pozwolenie człowiekowi na przekonanie, że ma wybór z szerokiego spektrum produktów (customisation). Branding - powstanie marek i sztuczne wytwarzanie różnic między produktami, które w istocie są takie same
Postindustrializm - rozwój sektora usług, głównym produktem jest informacja - społeczeństwo informacyjne, komunikacji)
Następuje zmiana struktury klasowej
W społeczeństwie współczesnym - właściwie sama klasa średnia
Zanik nierówności i antagonizmów klasowych
Pierre Bardien - dziś stratyfikacja społeczna polega na różnicy jakościowej, a nie ilościowej; rośnie znaczenie kapitału kulturowego i społecznego
W ramach klasy średniej można wyróżnić 3 podklasy:
Dominującą
Średnią
Niższą
Klasy te mają dwie frakcje
Duży kapitał kulturowy, wykształcenie; mały kapitał ekonomiczny
Frakcja…
… - „osoby znane z tego, że są znane - liczba naśladowców zastępuje lub tworzy autorytet
Brak autorytetu może być wartością - bycie „zwykłym człowiekiem”
Zatarcie granicy między tym, co prywatne, a tym, co publiczne
Bauman - „kolonizacja sfery publicznej przez prywatność”
Szacki - kryzys tożsamości, brak jednolitego kanonu kultury
Dziś tematem numer 1 socjologii jest tożsamość
Ponowne odkrycie religii…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz