Wykład - Płeć kulturowa i seksualność

Nasza ocena:

3
Pobrań: 1267
Wyświetleń: 2632
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład - Płeć kulturowa i seksualność - strona 1 Wykład - Płeć kulturowa i seksualność - strona 2 Wykład - Płeć kulturowa i seksualność - strona 3

Fragment notatki:

Płeć kulturowa i seksualność
Są ludzie, którzy, przekonani, że urodzili się w niewłaściwym ciele, postanawiają to w jakimś momencie naprawić. Seksualność - wzory seksualne człowieka. Płeć biologiczna - sex, płeć kulturowa - gender. Płeć biologiczna - w odniesieniu do anatomicznych i fizjologicznych różnic między ciałem kobiety i mężczyzny. Płeć kulturowa - psychologiczne, społeczne i kulturowe różnice między mężczyznami i kobietami. Płeć kulturowa wiąże się ze społecznym tworzeniem koncepcji męskości i kobiecości.
Płeć kulturowa a biologia - różnie naturalne
Istnieją aspekty biologii człowieka - od hormonów i chromosomów począwszy, a skończywszy na rozmiarach mózgu i genetyce - które odpowiadają za istnienie wrodzonych różnic w zachowaniach mężczyzn i kobiet. Różnice te uwidaczniają się w różnych kulturach. Teorie „różnicy naturalnej” często opierają się na badaniach na zachowaniami zwierząt, a nie na danych pochodzących ze źródeł antropologicznych i historycznych. Nie znaleziono dowodów na związek między czynnikami biologicznymi, a skomplikowanymi zachowaniami społecznymi mężczyzn i kobiet. Socjalizacja do ról związanych z płcią - nauki tych ról za pośrednictwem instytucji społecznych, jak rodzina czy środki przekazu. W podejściu tym rozróżnia się płeć biologiczną i kulturową; niemowlę przychodzi na świat z tą pierwszą, a drugą wykształca w ciągu życia. Różnice płci kulturowej nie są zdeterminowane biologicznie, ale wytwarzane kulturowo. Zgodnie z tym podejściem nierówność związana z płcią kulturową bierze się stąd, że mężczyźni i kobiety uczą się w procesie socjalizacji różnych ról. Wg funkcjonalistów chłopcy i dziewczynki uczą się „ról płci” i odpowiednio męskiej i żeńskiej tożsamości - męskości i kobiecości - która tym rolom towarzyszy. Pomagają im w tym pozytywne i negatywne sankcje, stosowane przez społeczeństwo sposoby nagradza ze jedne zachowania i powstrzymywania od innych. Tożsamość płciowa - dwie teorie - różnice w zakresie płci kulturowej nie wynikają bezpośrednio z predyspozycji biologicznych, ale wykształcają się „nieświadomie” w pierwszych latach życia dziecka.
Teoria kształtowania płci kulturowej - Sigmund Freud
Dzieci dowiadują się o różnicach płciowych na podstawie obecności lub braku penisa. „Nie mam penisa” = „jestem dziewczynką”, „mam penisa” = „jestem chłopcem”. W wieku około 4-5 lat chłopiec czuje się zagrożony z powodu dyscypliny narzucanej mu przez ojca i samodzielności, jakiej od niego wymaga, wskutek czego pojawia się fantazja, że ojciec chce go pozbawić penisa. Chłopiec zaczyna postrzegać ojca jako rywala w zabiegach o uczucia matki. Tłumiąc uczucia erotyczne wobec matki i uznając wyższość ojca, chłopiec utożsamia się z ojcem i staje się świadomy swojej męskości. Wyrzeka się miłości od matki z nieświadomego lęku przed kastracją przez ojca. Natomiast cechą dziewczynek ma być „zazdrość o penisa”, gdyż nie mają one tego widocznego, wyróżniającego chłopców organu. Po przejściu tej fazy dziecko potrafi już wypierać swoje uczucia erotyczne. Okres latencji między 5. rokiem życia a dojrzewaniem stanowi fazę, w której pragnienia erotyczne zostają zawieszone aż do ich rozbudzenia w sposób bezpośredni przez związane z dojrzewaniem zmiany biologiczne. Okres latencji - wczesne i średnie lata szkolne (więzi z rówieśnikami tej samej płci).

(…)

…, dająca oparcie rodzina jest kluczem do udanej socjalizacji; rodzina funkcjonuje najlepiej wówczas, gdy istnieje w niej wyraźny podział pracy ze względu na płeć i kobiety odgrywają rolę ekspresyjną, zapewniając dzieciom opiekę, poczucie bezpieczeństwa i dając oparcie emocjonalne, mężczyznom zaś przypada rola instrumentalna - żywicieli rodziny. John Bowlby - kluczową rolę w socjalizacji pierwotnej odgrywa matka dziecka. Dziecko, które nie ma matki - deprywacja macierzyńska - jest narażone na duże ryzyko nieudanej socjalizacji; dobro dziecka i jego zdrowie psychiczne zależy od jakości bliskiej, osobistej i stałej więzi z matką (może być „zastępcza”); pracujące matki zaniedbują swoje dzieci. Perspektywy feministyczne
Feminizm liberalny - dostrzega źródło nierówności związanych z płcią kulturową w postawach społecznych i kulturowych. Interesuje je seksizm i dyskryminacja kobiet w miejscu pracy, instytucjach edukacyjnych i środkach przekazu. Ich wysiłki koncentrują się na tworzeniu i ochronie równych szans dla kobiet za pomocą regulacji prawnych i innych środków demokratycznych. Dążą do stopniowej, dogłębnej reformy istniejącego systemu. Ich działalności przyczyniła się do poprawy sytuacji kobiet…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz