Wykład - Konkurencja według modelu Portera

Nasza ocena:

3
Pobrań: 77
Wyświetleń: 1890
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład - Konkurencja według modelu Portera - strona 1 Wykład - Konkurencja według modelu Portera - strona 2 Wykład - Konkurencja według modelu Portera - strona 3

Fragment notatki:

Konkurencja według modelu Portera:
Konkurencja w sektorze (na rynku) jest wynikiem zachowań zarówno bezpośrednio konkurujących firm, jak i elementów struktury jego otoczenia, które łącznie określają intensywność konkurencji oraz potencjalną zyskowność. W tym rozumieniu atrakcyjność sektora wynika z takiego ukształtowania sytuacji konkurencyjnej, które będzie prowadzić do przyrostu inwestycji w sektorze przez napływ kapitału podmiotów zewnętrznych lub inwestycje dotychczasowych dostawców. Model graficzny jest w książce na stronie 131.
Ćwiczenia 4:
Produkt ma cykl życia:
1. Produkty mają ograniczony czas życia (okres przydatności).
2. Sprzedaż produktu przechodzi różne fazy, które stawiają przed dostawcą różne wyzwania, możliwości i problemy.
3. Zysk rośnie i spada w różnych fazach cyklu życia produktu.
4. W każdej fazie życia produktu konieczne jest stosowanie innych strategii marketingu, finansowania, produkcji, zakupów i zarządzania zasobami ludzkimi.
Zwykle cykl życia produktu dzieli się na 4 fazy:
1. Wprowadzenie - okres wolnego wzrostu sprzedaży, gdy produkt wprowadzany jest na rynek. Brak zysku z powodu dużych wydatków związanych z wprowadzeniem produktu.
2. Wzrost - okres szybkiej akceptacji produktu przez rynek, wyraźna poprawa zysku.
3. Dojrzałość - okres spowolnienia wzrostu sprzedaży, gdyż produkt został już przyjęty przez większość potencjalnych nabywców. Zysk stabilizuje się lub spada ze względu na rosnącą konkurencję.
4. Spadek - okres, w którym sprzedaż wykazuje wyraźne oznaki spadku, zysk maleje.
Przykłady kształtów cyklu życia produktu:
Model wzrost - spadek - dojrzałość: można zaliczyć do tego sprzęt kuchenny. Kilka lat temu sprzedaż elektrycznych noży do krojenia szybko rosła do momentu, kiedy po raz pierwszy pojawiły się na rynku, następnie spadła do stabilnego poziomu, utrzymującego się dzięki klientom, którzy przekonali się do niego z opóźnieniem i kupili produkt po raz pierwszy, oraz tym, którzy wymieniają posiadany już sprzęt na nowy.
Model cykl - recykl (podwójny cykl): często odpowiada sprzedaży nowych leków. Firma farmaceutyczna agresywnie promuje nowy lek, co prowadzi do pojawienia się pierwszego cyklu. Później sprzedaż zaczyna spadać i firma wspomaga ją kolejną kampanią informacyjną, co prowadzi do drugiego cyklu (zwykle o mniejszym natężeniu i krótszego).
Model grzbietowy (fryzowy) - tu sprzedaż przechodzi przez kolejno postępujące po sobie cykle życia opierające się na odkrywaniu nowych cech produktu, jego zastosowań i pojawieniu się nowych użytkowników.


(…)

… nie używali produktu (kluczem do rozwoju usług transportu lotniczego jest stałe poszukiwanie nowych klientów, którym przewoźnicy mogą zademonstrować zalety korzystania z transportu lotniczego, a nie lądowego).
2. Wejście w nowe segmenty rynku: J&J z sukcesem promowało swój szampon dla dzieci jako szampon również dla dorosłych
3. Przejmowanie klientów konkurencji - Pepsi stale stara się to robić Coca-Coli.
Wielkość sprzedaży może być również zwiększona dzięki przekonaniu obecnych klientów do szerszego wykorzystania marki:
1. Używanie produktu przy innych okazjach - np. podawać zupy Campbell na śniadanie.
2. Używanie produktu w większej dawce - pić większą szklankę soku.
3. Wykorzystywanie produktu w nowy sposób - stosować sodę oczyszczoną do odświeżania lodówek czy usuwania tłuszczu z kuchenek.
Faza spadku…
… firma stosuje kilka strategii w celu utrzymania szybkiego rozwoju rynku:
1. Poprawia jakość produktu i dodaje nowe cechy, poprawia stylizację;
2. Wprowadza nowe modele i produkty uzupełniające (inaczej wspierające, czyli produkty o innych rozmiarach, smakach i tak dalej, które umacniają główny produkt);
3. Firma wchodzi w nowe segmenty rynku;
4. Firma zwiększa swój udział w dystrybucji i zaczyna…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz