Wykład- Kompetencje Parlamentu, Tryb uchwalania ustaw zwykłych

Nasza ocena:

4
Pobrań: 28
Wyświetleń: 2226
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład- Kompetencje Parlamentu, Tryb uchwalania ustaw zwykłych - strona 1

Fragment notatki:

Wykłady przeprowadzone przez dr hab. Michała Domagały z Uniwersytetu Łódzkiego. Tematem notatki jest Kompetencje Parlamentu. Plik zapisany jest w formacie .doc, zawiera 5 stron. Dokładna tematyka poruszana w notatce jest następująca: Funkcja ustawodawcza, Funkcja kontrolna, szczegółowe kompetencje, zawarcie pokoju, wypowiedzenie wojny, zarządzenie referendum, stan nadzwyczajny, Stan wojenny, stan wyjątkowy. Notatka wyjaśnia również kwestie związane z tematem Tryb uchwalania ustaw zwykłych - Systematyzacja etapów uchwalania ustaw, skierowanie ustawy do Trybunału Konstytucyjnego, inicjatywa ustawodawcza, posłowie, senat, prezydent, Rada Ministrów, inicjatywa obywatelska.

Kompetencje Parlamentu
Ze względu na to że mamy do czynienia z parlamentem dwuizbowym kompetencje są wykonywane przez jedną i drugą Izbę. Większość kompetencji należy do obydwu Izb. Izby współdziałają ale na jakiej zasadzie?Chodzi o relacje między obydwiema izbami. jeśli mamy nadrzędność Sejmu wobec Senatu to większość kompetencji przysługuje Sejmowi, jeśli współdziałają to większa rola przysługuje Sejmowi. Funkcja ustawodawcza-obydwie izby uczestniczą w uchwalaniu, ale głos ostateczny należy wyłącznie do Sejmu. Funkcja kontrolna-należy wyłącznie do Sejmu. Np. sprawowanie kontroli nad działalnością rady ministrów należy tylko d Sejmu.
Ze względu na to że kompetencji które są realizowane przez Parlament jest wiele, musimy dokonać klasyfikacji funkcji.
Problem klasyfikacji-różne podejście do tego zagadnienia. Najczęściej wymienia się 3 kompetencje:
1.Ustawodawcza.Ustawy.
2.kreacyjna.Powoływanie urzędników państwowych.
3.Kontrolna.Sprawowanie kontroli nad organami.
Jest to podział niekompeletny. Poza tymi trzema Parlament realizuje także inne zadania, tzreba dokonać obszerniejszej klasyfikacji. I.Funkcja prawotwórcza:
a)Funkcja ustrojodawcza. Określanie ustroju państwa. Decydowanie o ustroju danego państwa. jest realizowana przez uchwalanie konstytucji i dokonywanie zmian w tej konstytucji. b)Funkcja ustawodawcza -czyli uchwalanie ustaw. Konstytucje, ustawy konstytucyjne. Ustawy, c)*uchwały(Regulamin Sejmu czy Senatu)-uchwałodawcza.
II.Określania zasadniczych kierunków polityki państwa w różnych dziedzinach, w zakresie spraw finansowych budżetowych. Uchwalanie planów budżetowych-uchwały.
Podejmowanie decyzji dotyczących polityki rolnej czy polityki ochrony środowiska
III.Kreacyjna. Powoływanie lub udział w powoływaniu innych organów państwowych. IV.Kontrolna. Sprawowanie kontroli nad innymi naczelnymi organami. Funkcja ta należy do Sejmu, Senat nie uczestniczy w realizacji tej funkcji. Są to najważniejsze funkcje Parlamentu.
Ale wyliczanka nadal nie jest kompletna. Sejmowi czy Senatowi przekazane są także inne kompetencje, z których izby stosunkowo rzadko korzystają.
Jakie są te szczegółowe kompetencje:
-decydowanie o skróceniu kadencji Parlamentu-Sejm podejmuje uchwałę o skróceniu Swojej kadencji, a oznacza to też skrócenie kadencji Senatu. Kompetencja wykorzystana 1 raz w 2007 roku.
-kompetencje których skutki dotyczą kwestii w dziedzinie polityki zagranicznej- podejmowanie niektórych decyzji w odniesieniu do polityki zagranicznej, a więc wyrażanie zgody na ratyfikację i wypowiedzenie umów międzynarodowych. Nie wszystkich umów. Problem ten jest uregulowany w art.89 konstytucji. Zasadniczo jest to kompetencja głowy państwa. Nie jest to jednak kompetencja realizowana przez Prezydenta sposób samodzielny. ratyfikacja niektórych umów międzynarodowych wymaga zgody wyrażonej w

(…)

…. Sejm musiał podjąć uchwałę o zarządzeniu referendum. Sejm w 2003 roku taką uchwałę podjął. Art.116 -decydowanie o wprowadzaniu stanu wojny i zawarciu pokoju. Jest to kompetencja wyłącznie Sejmu, Sejm decyduje o wprowadzaniu staniu wojny i zawarciu pokoju. Kompetencja może być wykonywana w zastępstwie Sejmu, jeśli on nie będzie mógł się zebrać na posiedzenie, to decyduje wtedy Prezydent.
Decydowanie…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz