Wykład - Filozofia postawą mądrościową

Nasza ocena:

3
Pobrań: 7
Wyświetleń: 553
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład - Filozofia postawą mądrościową - strona 1 Wykład - Filozofia postawą mądrościową - strona 2

Fragment notatki:

Filozofia postawa mądrościowa VII/VI - V w. Filozofia przyrody ( ku światu zamiast ku człowieku filozofia milezyjska (milezyjczycy) VII/VI - V w. - filozofie jońscy
Tales
Anaksymander z Miletu Anaksymenes
nie pytają o powstanie świata, ale o powstanie świata, ale o mechanizmie funkcjonowania
`to on` - z czego powstał `on` ( przyczyna ładu) zachwyt nad światem - człowiek stara się rozwikłać zagadki doskonałego, lecz niezrozumiałego świata
zmienność, różnorodność, wielość [świata]
przewidywalność, cykliczność, stałość, jedność
umiejętność wnioskowania rzeczy niejawnych z rzeczy jawnych
arche - zasada, przyczyna, która jest zawsze obecna w tym, czego jest przyczyną, władzą.
Podobno Tales nie używa pojęcia arche. Arystoteles : Filozofie poszukiwali przede wszystkim materialnej przyczyny świata. Substancja trwa zmieniają się tyko jej cechy. Sokrates był piękny, ale już nie jest. Nie przestał jednak być Sokratesem - zmieniła się jego cecha. Tak samo obiekty rzeczywistości mają się do materii. Analogia w mitlogii - bogowie się kłócą, ale nad nimi i porządkiem czuwa Mojra. Pozory bałaganu mają swojego „dozorcę”. (Filozofia nie jest próba zerwania z mitem, tylko wyjaśnienia świata niezależnie od mitologii.)
Arche - tworzywo swiata/materia + siła/rozumna przyczyna
A. przyczyna sprawcza najwyraźniej tkwi w arche
Dla Talesa arche to woda; brak wody = brak życia
-kamien magnezyjski posiada duszę ( przyciąga metal)
wszystko jest pełne bogów
Anaksymander - żaden z elementów świata nie jest zasada - zasadą jest apeiron bezkres (nieokreśłoność). Nic nie określonego nie może być zasadą - każdy element jest ograniczony przez inne (woda-ogien; ziemia - woda etc). Grecy nie lubią apeiron bo nieokreślone jest brzydkie!
Arystarchos(?) - heliocentryzm
Alkmajos (VI/V) - czł mysłi , zwierz nie
z rzeczy jawnych czł może wnioskować o świecie bogów
dusza jest nieśmiertelna
czł składa się z harmonii przeciwieństw, brak tejże = choroba
Heraklit z Efezu:
zespolenie przeciwieństw,
logos , ogień - prazasada pierwszy dialektyk = „Walka jest czymś powszechnym, „Sprawiedliwość jest sporem”, „do tej samej rzeki wstępujemy i nie wstępujemy”. Napięcie między przeciwieństwami, z których żadne nie jest złe. Wszystko dzieje się zgodnie z logosem. „Świat jest ciąge zapalającym się ogniem”


(…)

…. Zerwanie z wodą jest dla duszy śmiercią
-„bram duszy nie przejdziesz, choćbyś każdą drogą kroczył. Tak głęboki jest jej logos”( jeżeli nasza dusza jest częścią kosmicznego logosu
-wszystkie prawa ludzkie są jednym boskim, o te prawa należy walczyć jak o mury grodu podczas wojny)
Ksenofanes z Kolofonu:
nieuchwytny i nie do skategoryzowania
bardzo stary
pierwszy, który spisuje
krytykuje bogów Homera i Hezjoda (antropomorfizm, niemoralny sposób bycia bogów)
uznaje, że prócz panteonu jest jeszcze jeden Bóg, gdyż nie przystoi mu, żeby się poruszał
cały myśli, cały widzi i cały słyszy mocą umysłu wszystkim wstrżąsa i wprawia w ruch
Arystoteles: „Ksenofanes - bóg jest jednem. Wszystko jest jednem”
odrzuca ubóstwienie ciał niebieskich i zjawisk atm.
ziemia cyklicznie jest zalewana, wszystko ginie…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz