Św. Tomasz (Arystotelik):
- hierarchia doskonałośći - byt bliżej Boga - bardziej doskonały
* Bóg (nieskończony)
* ? forma skończona, stworzona, pozbawiona ciała
* Człowiek (dusz umieszczona w ciele)
* Zwierzęta
Itd…
? - czyste inteligencje (anioły)
Tomasz o Bogu: Kwestia istnienia Boga: - rozum jest władny, by wyjaśnić, udowodnić istnienie Boga, - nie dowodzi istnienia Boga jak Anzelm - Augustyn (poglądy) (łączy się z „musimy wniosko…”)
- nie ma idei wrodzonych w umyśle - musimy wnioskować ze stworzenia o idee wrodzone Stworzycielu - przyczyna istnienia znajduje się „poza sobą”
* Cechy Boga: - Eminencja - wynika z koncepcji bytu, cechy bytu ujmujemy w stopniu najwyższym, - Negacja - mówimy czym Bóg nie jest, - nauka o duszy - dusza jest formą ciała, - dusza z ciałem jest jednością, - psychofizyczna jedność człowieka, - bez ciała dusza w ogóle nie mogłaby poznawać, pełnić swojej funkcji, - całe poznawanie musi zaczynać się od zmysłów (ciało), - gdyby nie ciało to dusza nie mogłaby poznawać, Etyka: - najważniejszym dobrem jest Bóg (miara i cel) , - Bóg ustala co jest zgodne z moralnością - wszystko robimy dla Boga
- nie jest skłonny, by odrzucać dobra tego świata, niższe dobra są dziełem stworzyciela i mamy dzięki nim zbliżać się do Niego, - rozum powinien rozróżniać te dobra Państwo: - człowiek zwierzę społeczne - jak inne zwierzęta stadne nie jest samowystarczalny - nie można być człowiekiem poza społeczeństwem, - przewaga nad zwierzętami - rozum człowieka, - państwo było zamiarem Boga, władze jest od Boga, - władza niebezpośrednia, polityka ma swoją dziedzinę, tak jak kościół, * rozum: - nie może wyznaczać dowolnych celów, - decyduje ludzka natura (stworzona przez Boga) - pewne działania są zgodne z naturą, a inne nie, przestrzega przed tymi, które są sprzeczne z naturą ludzką, - rozum pokazuje jak dążyć do prawdy - dla człowieka specyficzne jest dążenie do prawdy (poznanie Boga - najwyższa prawda), - z natury jesteśmy zwróceni do Boga, ~ XIII w. spór o naukę Tomasza (Tomas vs Augustyn) , ~Jezuici opowiadają się za Tomaszem ~Neotowizm (dzisiejsza doktryna jest towinistyczna) NOWOŻYTNOŚĆ
(…)
… - państwo jest zbiorem wolnych jednostek, - niezależność (od tradycji)
Kartezjusz (sceptyk) - żył w epoce „powszechnego zwątpienia”, - reformacja - jedność chrześcijańska przestaje istnieć, - chrześcijaństwo „pęka” - ogłoszenie przeciwstawnych prawd (katolicyzm, protestantyzm), - konflikt z arystotelizmem, - pewne ustalenia są sprzeczne z tym, co mówi Arystoteles, - sfera „nad” i „pod” księżycowa, - cel…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)