To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Dwa kierunki presji konkurencji
Konkurencja na rynku globalnym wywiera presję na przedsiębiorstwo w dwóch przeciwstawnych kierunkach: obniżenia kosztów oraz uwzględnienia różnic lokalnych w potrzebach nabywców i warunkach sprzedaży produktu. Nacisk na obniżenie kosztów zmusza przedsiębiorstwo do poszukiwania sposobów obniżenia kosztów jednostkowych wytwarzanych produktów [2, s. 100]. Jednym z tych sposobów jest wybór w skali globalnej takiego miejsca (lub miejsc) do rozwijania działań gospodarczych, w którym ich koszty będą najniższe. Innym sposobem jest standaryzowanie produktu w skali światowej, dzięki czemu firma będzie mogła szybciej i w większym zakresie skorzystać z efektu doświadczenia.
Presja na lokalne dostosowanie produktu i innych elementów marketingu
skłania przedsiębiorstwo do różnicowania oferty w poszczególnych krajach,
stosownie do miejscowych wymagań. Jednak różnicowanie to może ograniczać
standaryzację, wybór optymalnej lokalizacji oraz optymalnej skali produkcji
i w ten sposób przyczyniać się do wzrostu jednostkowego kosztu produkcji, czyli
oddziaływać w kierunku przeciwstawnym niż pożądany ze względu na koszty.
Rozkład nacisków konkurencji oraz warunków wyboru przedsiębiorstwa
przedstawia rys. 46.
Pokazano na nim cztery obszary hipotetycznego usytuowania przedsiębiorstwa względem nacisków konkurencji na koszty i lokalne dostosowanie oferty. Przedsiębiorstwo znajdujące się w polu A jest poddane słabym naciskom zarówno na koszty, jak i lokalne dostosowanie oferty, ma więc dużą swobodę w wyborze swej strategii działania. Ta uprzywilejowana pozycja może być skutkiem posiadania wyjątkowo cennych i rzadkich kompetencji wyróżniających lub monopolu.
silny
B C
A D słaby
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)