Wykład - Asertywne taktyki autoprezentacji

Nasza ocena:

3
Pobrań: 189
Wyświetleń: 910
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład - Asertywne taktyki autoprezentacji - strona 1 Wykład - Asertywne taktyki autoprezentacji - strona 2

Fragment notatki:

Asertywne taktyki autoprezentacji
Taktyki zdobywczo - asertywne ukierunkowane na zbudowanie, pozyskiwanie, utrwalanie jakiejś nowej tożsamości naszej osoby i motywowane pragnieniem osiągnięcia sukcesu. Charakterystyczne dla osób o wysokiej samoocenie.
Ingracjacja - wkradanie się w cudze łaski, czy też pozyskiwanie sympatii - inaczej mówiąc manipulowanie innymi poprzez zwiększanie własnej atrakcyjności (przymilanie się):
Prezentowanie własnych, niekoniecznie istniejących cech wzbudzających sympatię,
Schlebianie innym, prawienie komplementów - technika podnoszenia wartości partnera; ważne jest to co partner chce słyszeć i jakie cechy powinniśmy komplementować. Najskuteczniejsze jest komplementowanie tych cech co do których jednostka nie ma ugruntowanej samooceny i do cech które chciałaby posiadać,
Konformizm - prezentowanie opinii podobnych do poglądów partnera; technika ta jest skuteczna gdy manifestowana zgodność dotyczy opinii i postaw, które są istotne dla jednostki i w zakresie których potrzebuje poparcia,
Wyrządzanie różnego rodzaju przysług, okazywanie życzliwych gestów. Dylemat lizusa - kiedy osoba zda sobie sprawę i będzie wątpić w szczerość naszych zabiegów autoprezentacyjnych.
Dylemat zróżnicowanej publiczności - ludzie różnią się wartościami i upodobaniami - to co jednym się podoba, drugich może odstręczać.
Autopromocja - przedstawianie siebie jako osoby kompetentnej, podkreślanie że nasze dokonania są większe niż się wydaje, rzadko osiągane mimo występujących przeszkód, itp. Dylemat skromności - więcej sympatii w cudzych oczach przydaje raczej pomniejszanie własnych sukcesów niż chwalenie się nimi, z drugiej strony ludzie mogą potraktować nasze skromne autoprezentacje dosłownie, bądź jako wyraz niskiej samooceny. Prawidłowości autopromocji (Leary): a) skromność jest skuteczniejsza po fakcie niż przed faktem, b) umiarkowana skromność jest bardziej pożądana od krańcowej, c) skromność jest skuteczna tylko wtedy kiedy audytorium i tak wie że dobrze wypadliśmy, d) wskazywanie że odniosło się sukces przy pomniejszaniu tego sukcesu (dobrze wypadłem ale nie ma to dla mnie znaczenia) - może łatwo przynieść efekt odwrotny do zamierzonego. Dylemat autentyczności - czyli im bardziej pożądany jest w oczach innych obraz naszej osoby tym bardziej odbiega od naszych przekonań na swój temat. 3 Formy rozwiązywanie dylematu:
Przedstawić siebie w sposób autentyczny, tzn. jako osobę odbiegającą od tego co oczekiwane,
Przedstawić siebie omijając niebezpieczne tematy, czyli ukrywając wady,
Przedstawić siebie w sposób kłamliwy, a zgodny z wizerunkiem pożądanym.
Autopromocja przez skojarzenie - kojarzenie własnej osoby z pozytywnymi zdarzeniami lub osobami. (Chialdini) - „pławienie się w własnej chwale - nasilanie związku z osobami odnoszącymi sukces i nasilenie znaczenia ich sukcesu. Występuje to zwykle u osób o niskiej samoocenie.


(…)

… wysoką pozycję w hierarchii np. władzy.
Rodzaje autoprezentacji (Bromeey):
Autoprezentacje taktyczne - nawykowe i zautomatyzowane przedstawienie własnej osoby, audytorium które jest obecne „tu i teraz”. Dotyczą sytuacji codziennych, zrutynizowanych. Mogą być wykorzystywane bez świadomego zamiaru, stanowią w dużym stopniu ekspansję autentycznego „ja” człowieka. Np. uśmiech na powitanie, zadawanie pytań…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz