To tylko jedna z 37 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Ks. Henryk Seweryniak APOLOGIA DZIENNIKARSKA (SZKIC WYKŁADU) Wstęp Żyjemy zawsze w pewnym kontekście, w pewnej kulturze i sieci powiązań społecznych. „Siła oddziaływania chrześcijaństwa ma być skuteczna w czasie i przestrzeni, nie poza czasem i poza przestrzenią” – pisał genialnie Hans Waldenfels, twórca „kontekstualnej” refleksji chrześcijańskiej .1 Waldenfels prognozował, że do refleksji tej, uprawianej w świadomości historyczno-społecznego kontekstu , będą należeć: — pluralizm i konkurencyjność religijnych rozwiązań dotyczących sensu istnienia; — poszukiwanie rozwiązań na drogach pozareligijnych, czysto naturalnych, humanistycznych; — rozmaite formy odmowy poszukiwania sensu; — układy i czynniki określające życie społeczne i jednostkowe, takie jak język, doświadczenia życiowe, kultura, struktury i systemy społeczne, stosunki społeczno-ekonomiczno-polityczne itd.” Autor „Kontextuelle Fundamentalteologie” twierdził nadto, że w tym wszystkim musi chodzić „o ciągle odnawianą troskę o komunikatywność chrześcijaństwa wobec wszystkich możliwych grup ludzi”. Kontekst wciąż się zmienia, „faluje” i dlatego teologia fundamentalna jest skazana na ciągłe przesuwanie pola swoich zainteresowań. Tempo przemian jest tak ogromne, że po 25 latach od „eksperymentu Waldenfelsa” kwestię tę należy postawić na nowo. U niemieckiego jezuity nie ma na przykład ani słowa o: internecie, nowych mediach, globalizacji ekonomicznej i kulturowej, o upadku komunizmu itp., a formy „odmowy poszukiwania sensu” zostały tylko zasygnalizowane we Wstępie, ale nie zostały one skonkretyzowane pod nazwą „postmodernizmu” . Właśnie to wyznacza nasze zadanie – chcemy kontynuować myśl naszego wielkiego poprzednika, a jednocześnie spoglądać dalej, z całą świadomością ograniczeń, z których on sam doskonale zdawał sobie sprawę. Warto przy tym zwrócić uwagę na współbrzmienie naszego zadania z projektem ewangelizacyjnym Benedykta XVI . Nacisk na zagadnienie kontekstu kładzie się na przykład w Lineamentach na XIII Zwyczajne Zgromadzenie Ogólne Synodu Biskupów „Nowa ewangelizacja dla przekazu
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)