Wychowanie do demokracji i obywatelskości

Nasza ocena:

3
Pobrań: 161
Wyświetleń: 952
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wychowanie do demokracji i obywatelskości - strona 1 Wychowanie do demokracji i obywatelskości - strona 2 Wychowanie do demokracji i obywatelskości - strona 3

Fragment notatki:


WYCHOWANIE DO DEMOKRACJI I OBYWATELSKOŚCI Istota i założenia demokracji: za najistotniejszą cechę uważa się możliwość zbiorowego decydowania przez obywateli o zmianie nieskutecznej polityki i polityków
istotą właściwością jest także wolność demokratyczna (wolność stowarzyszania się i pokojowego manifestowania swoich poglądów, wolność słowa, wolne wybory)
także równość obywatelska (głównie polityczna)
demokracja zakłada istnienie różnic opinii, poglądów, interesów, a co najważniejsze - stwarza szansę i możliwość dopuszczania do głosu tej wielości i różnorodności Demokracja: korzyści i zastrzeżenia: R. A. Dahla podaje dziesięć zalet demokracji (które jednak nie eliminują zastrzeżeń):
demokracja pozwala uniknąć rządów okrutnych i podłych (lecz zdarza się, że rządy demokratyczne mogą szkodzić większości)
gwarantuje obywatelom wiele podstawowych praw
zapewnia obywatelom większy zakres indywidualnej wolności niż jakakolwiek inna forma ustrojowa
pomaga ludziom w realizowaniu ich podstawowych interesów
daje maksimum możliwości jednostkom, by same decydowały o swoim losie
maksimum możliwości dla bycia odpowiedzialnym moralnie (ale jeśli jesteśmy poddawani decyzjom większości to zakres naszej moralnej odpowiedzialności jest ograniczony)
sprzyja rozwojowi ludzi bardziej niż jakikolwiek inny ustrój
sprzyja wysokiemu stopniowi równości politycznej, ale nie eliminuje nierówności
nowoczesne demokracje przedstawicielskie nie prowadzą między sobą wojen (ale nie oznacza to, że nie prowadzą wojen w ogóle)
kraje z systemem demokratycznym gospodarczo prosperują lepiej niż kraje niedemokratyczne
Społeczeństwo obywatelskie, obywatelskość, obywatel: Cechy charakterystyczne społeczeństwa obywatelskiego wg Edwarda Shilsa: zbiorowa samoświadomość
wytworem tej samoświadomości są instytucje obywatelskie
tradycje obywatelskie
samoograniczanie się zarówno obywateli jak i instytucji obywatelskich
pluralizm
idea/zasada obywatelskości : zasada ta określa prawa i obowiązki związane z członkostwem w pewnej jednostce społecznej - narodowości
obywatelskość orientuje nasze myślenie ku człowiekowi, który jest nośnikiem postaw zachowań, norm, wartości, cnót obywatelskich
demokracja (wg P. Sztompki) potrzebuje demokratów, to znaczy obywateli, którzy będą gotowi uczestniczyć w systemie demokratycznym, korzystać z jego instytucji, będą gotowi tworzyć ów system
do bycia obywatelem trzeba się przygotować - trzeba przyswoić sobie reguły demokratycznego uczestnictwa, zinternalizować je głęboko, by następnie działać


(…)

… i fair play, równość wszystkich członków
promowanie współuczestnictwa, aktywności
krąg przyjaciół, zabieganie o to, aby wszystkim razem i każdemu z osobna żyło się lepiej
A. Szahaj:
„Wspólnota stanowo kruchy i posiadający zmienne kontury oraz niewyraźne granice związek ludzi, którzy zamieszkują niekoniecznie to samo terytorium, mają niekoniecznie tę samą historię i wspólne niekoniecznie…
… poszerzenie sfery ładu moralnego w nas
„Wychowanie wobec idei wspólnotowości”
1. Wstęp.
w edukacji idea wspólnotowości i koncepcja homo cooperativus pojawia się jako dopełnienie koncepcji człowieka wychowywanego
z jednej strony: przywoływanie tego, co kształtuje jednostkę i jej uczucia społeczne jest niezbędne dla istnienia społeczeństwa i rozwoju
z drugiej strony: zbędny sentymentalizm i niepotrzebny balast…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz