To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Tworzenie prawa 1. Pojęcie formy - definicja aktu tworzenia prawa:
jest to władczy akt organu władzy państwowej, który składa się z norm ogólnych
wyjątki dot. powyższej definicji związane z normami indywidualnymi lub konkretnymi w aktach tworzenia prawa:
uchwały Sejmu powołujące indywidualnie oznaczone osoby na określone stanowiska, np. członków Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Stanu, czy tez ustawy budżetowe , które zawierają wiele norm konkretnych
w krajach anglosaskich sądy w wyrokach sądowych, które należą do aktów stosowania prawa, formułują niekiedy normy ogólne ( rationes decidenci ), którym przyznaje się status oficjalnych źródeł prawa (precedens sądowy)
- formy tworzenia prawa:
prawo stanowione sensu stricto :
prawo może być stanowione w drodze jednostronnej decyzji organu państwowego lub instytucji upoważnionej przez taki organ
prawo kontraktowe:
prawo może powstawać w drodze umowy, której stronami są organy państwowe i/lub upoważnione przez nie instytucje.
jeżeli jedną ze stron takiej umowy jest organ państwowy, to można mówić o współstanowieniu prawa przez państwo
prawo precedensowe:
prawo może powstać w drodze decyzji sądowej lub administracyjnej, jeżeli zawartą w tej decyzji normę ogólną uważa się za wiążącą
*akty uznawania określonych norm za prawo:
prawo zwyczajowe:
organ państwa nie tworzy, ale uznaje określone normy za normy prawne
prawo religijne:
organ państwa uznaje za normy prawne pewne normy religijne
prawo prawnicze
z czasów, kiedy to poglądy doktryny prawniczej były zaliczane do źródeł prawa
- charakterystyka poszczególnych form tworzenia prawa:
prawo stanowione sensu stricto :
stanowi podstawową i najważniejszą formę prawa we wszystkich współczesnych państwach
dot. zarówno państw civil law i common law (także w krajach anglosaskich to nie precedens, ale akty parlamentów i organów rządowych są najważniejszym źródłem prawa
prawo przyjmuje formę dokumentu o określonej formie i budowie, który zwykło się nazywać tekstem prawnym np. ustawa, rozporządzenie, uchwała etc. nazywa się często prawem pisanym (ius scriptum) najważniejszą pozycję zajmuje prawo ustawowe
stale rośnie rola prawa stanowionego przez instytucje rządowe i inne organy administracji publicznej ( administratywizacja prawa )
administratywizacja prawa budzi wiele obaw , zwłaszcza, gdy organy administracji mogą tworzyć lub de facto tworzą prawo w sposób samoistny, bez upoważnienia ustawowego (może to prowadzić do obejścia zasady prymatu ustawy)
(…)
… pracy zawierane przez przedstawicieli pracodawców i pracowników, które określają różnego rodzaju powinności stron stosunku pracy
współczesna socjologia prawa, a zwłaszcza teoria systemów (G. Teubner, H. Wilke) podkreśla, że państwu jest coraz trudniej skutecznie regulować stosunki społeczne z pominięciem adresatów norm prawnych
nieformalne negocjacje stały się stałym składnikiem nieomal…
… od aktów stanowionych przez organy unijne (tzw. prawo wtórne), które są formą prawa stanowionego
- prawo precedensowe:
jest to zawarta w decyzji sądowej norma ogólna, które de iure lub de facto wpływa na podejmowanie innych decyzji przez sądy
wyróżnia się precedensy:
formalnie wiążące (de iure)
formalnie niewiążące (de facto)
najczęściej tworzone są przez najwyższe instancje sądowe
jest formalnym źródłem…
… przy rozstrzyganiu spraw przez sędziów
przypisywanie przez XIX-wieczną niemiecką szkołę historyczną dużej roli poglądów doktryny prawniczej w obronie pierwszeństwa prawa zwyczajowego przed ustawowym
pochodzenie wyrażenia „prawo prawnicze” czy „prawo prawników” (Jurichtenrecht) od twórców szkoły (K. Savigny, G. Puchta)
prawo prawnicze nie było uznawane za źródło prawa
ogromna rola podręczników prawa posiadających…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)