To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Wykład 6 .
Temat: Wspólczesne tendencje a resocjalizacji nieletnich i dorosłych
I.
Kryterium podziału na potrzeby i możliwośći
•
młodsze jednostki i osoby dorosłe mają różne potrzeby naprawcze
•
w przypadku dorosłych działania są podejmowane późno, gdy wystepują już zmiany
niekorzystne w osobowości, są one na stałe już utrwalone
•
u osób młodszych są większe szanse zmiany są jeszcze nie na stałe zakorzenione w
osobowości
II.Dwie podstawowe wspólczesne tendencje:
a) odejście od karania na rzecz opieki
b) odejście od resocjalizacji w warunkach sztucznych, zakładowych na rzecz resocjalizacji w
naruralnych dotychczasowych środowiskach zycia jednostki
III.Przyczyny zmiany:
•
krytyka stosowania izolacji resocjalizowanych stosowania kar
•
rozwój nauki pedagogiki, socjalizacji i psychologii
•
stosowanie surowych kar wobec jednostki niedostosowanych społecznie powodowywało
chęć odwetu na konących i nie przynosiło skutków ocekiwanych
•
izolacja jednostek powodowała, iż nie były spełnine potrzeby bliskości, miłosći, czy
aktywnosci fizycznej
•
zaczęto stosować, preferować działania opiekuńcze mające na celu przywracanie
emocjonalnej równowagi
•
kształtuje się potrzeby respektywiczne zaspokojonie tych potrzeb da jednostce respektowany
na przyszłość potrzeba wykształcenia, posiadanie rodziny, pomocy innych ludzią , gdy się ich nie
ukształtuje mogą one nie wystąpić
•
resocjalizowane jednostki po takich działaniach powinna być gotowa do funkcjonowania w
społeczeństwie, prawidłowego
•
ważne jest usunięcie dotychczasowych błędów wychowawczych
•
prawidłowa realizacja funkcji wychowawczych i opiekuńcza da jednostce efekty
•
ocena efektywności działań resocjalizacji w specjalnie do tego spreparowanych instytucjach
wykazała, że mimo działań osób resocjalizujących na jednostki niedostosowane nie mają one 100 %
skutków i zmian
•
zakład nie jest w stanie wytworzyć środowiska naturalnego, warunków życia
występujących w życiu
•
warunki zakładowe są inne niż te spotkane w dalszym życiu po zakończeniu resocjalizacji,
w zakładzie spełniane są wszelkie potrzeby jednostek resocjalizowanych
•
stosunek ludzi w życiu jest inny niż stosunek do jednostek wykazany przez wychowawców
często są nastawieni wrogo, nie tolerują ich
•
pozostawienie nieletniego w naturalnym środowisku zmniejsza lęk i korzystnie wpływa na
proces socjalizacji obniża to proces negatywnych uczuć i zwiększa szansę na wytworzenie
pozytywniej więzi emocjonalnej między wychowawcą a wychowankiem, co jednak utrudnia
kontrolę nad jednostką i trudne jest dokonanie zmian w środowisku naturalnym, wprowadzenie w
nim pozytywnych zmian w środowisku domowym, szkolnym, rówieśniczym, lokalnym
•
działania powinny obejmować nie tylko samego nieletniego, ale i środowisk mających na
niego wpływ
•
zajmują się tym kuratorzy
•
wyróżniamy 2 typy kuratorów:
* zawodowi – są pracownikami sądów
IV.
•
•
Obowiązki kuratorów są określone następującymi ustawami:
ustawa o zawodzie kuratora
ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich
Ze względu na szerkoi zakres działań ilość wychowanków, nadzorów powinna być mała. Często
jest to jednakzbyt duża liczba nadzorowanych nieletnich ( 30-40 wychowanków)
Jest to wykonywane na zasadzie zadawania zadań nieletnich przez kuratorów, a następnie
egzekwowanie ich wykonania
Liczba wychowanków nie powinna przekraczać 15 wychowanków
V.
Resocjalizacja dorosłych
•
tendencja do humanizacji odbywania kary
•
wynika ona z 2 uchwalenia dokumentu „Europejskie reguły więzienne” przez Radę Europy
•
określa ona warunki mające korzystny wpływ na resocjalizację dorosłych
•
w zakładzie karnym kumuluje niekorzystne wpływy
•
dokument ten określa 100 warunków, które musi spełnić zakład karny, by mógł być
nazwany zakładem, miejscem resocjalizacji
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)