doc, prowadzonego na Państwowa Wyższej Szkole Zawodowej w Raciborzu.
Notatka zawiera wyjaśnienie takich pojęć, jak: innowacja, reengineering, benchmarking, fuzje i przejęcia, efekt synergii, podejmowanie decyzji, teoria i typy decyzji.
Notatka pozwoli na zapoznanie się z powyższymi zagadnieniami w sposób dokładny i jasny.
Reengineering to fundamentalne przemyślenie od nowa i radykalne przemyślenie procesów w firmie, prowadzące do dramatycznej(przełomowej) poprawy osiąganych wyników (takich jak koszty, jakość, serwis i szybkość). Jest to metoda kosztowna, więc zmian należy dokonywać tylko wtedy, gdy wskazuje na to rachunek ekonomiczny. Ogólne zasady to: wychodzić od potrzeb klienta, analizować procesy w przedsiębiorstwie, uwzględniać istniejące ograniczenia i myśleć inaczej. Etapy postępowania w tej metodzie: 1)wybór procesu do rekonstrukcji (przesłankami mogą być: mankamenty realizowanych procesów, znaczenie procesów dla klientów, prawdopodobieństwo uzyskania istotnych efektów). 2)utworzenie zespołu badawczego 3)zrozumienie procesu (postrzegać proces jako całość od strony klienta, zrozumieć oczekiwania klienta) 4)rekonstrukcja procesu (założenia: odrzucenie utartych zasad i sposobów postępowania, stosowanie zasad reengineeringu, wykorzystywanie nowych technologii informatycznych) 5)wdrożenie rekonstrukcji w życie. Benchmarking jest praktyczną realizacją przysłowia „trzeba się uczyć na błędach, a najlepiej uczyć się na cudzych błędach, niż na swoich”. Polega na porównywaniu procesów i praktyk stosowanych przez własne przedsiębiorstwo ze stosowanymi w przedsiębiorstwach uważanych za najlepsze w analizowanej dziedzinie. Wynik takiej analizy służy jako podstawa doskonalenia procesów biznesowych. Benchmarking nie jest zwykłym naśladownictwem, to wykrywanie czynników, które sprawiają, że analizowany proces jest wykonywany efektywnie, a następnie wskazanie podobnych możliwości we własnym przedsiębiorstwie. Za najważniejsze dla skuteczności benchmarkingu uznaje się: *posiadanie wiedzy na temat tej koncepcji, *postawa liderów i wsparcie przez kadrę menedżerską, *udokumentowanie własnych procesów, *nastawienie na dzielenie się wiedzą wewnątrz i na zewnątrz przedsiębiorstwa. Typowe fazy tego procesu: * opracowanie planu analizy i wybór metod gromadzenia danych, *określenie firm (wzorców), *zbieranie danych, *porównywanie danych, *opracowanie planu wprowadzenia zmian, *wprowadzenie zmian, powtórzenie tego okresu po uwzględnieniu zmian.
(…)
… w jakiejś sprawie. Aby proces decyzyjny miał sens, potrzebne są co najmniej dwie różne alternatywy (kandydaci na decyzje). W procesie decyzyjnym konieczne są kryteria podjęcia/oceny decyzji, dzięki czemu jesteśmy w stanie dokonać wyboru. W zależności od przyjętych kryteriów możemy mieć decyzję wystarczającą lub decyzję optymalną. Teoria decyzji to wspólny obszar zainteresowań wielu różnych dziedzin nauki, obejmujący analizę i wspomaganie procesu podejmowania decyzji. Wyróżniamy: *klasyczną inżynieryjną teorię decyzji - która szuka rozwiązań optymalnych/najlepszych w dziedzinie dobrze sformalizowanej, *kognitywistyczne teorie decyzji - które szukają rozwiązań wystarczających/skutecznych. Klasyczna teoria decyzji zajmuje się: *analizą decyzji - rozpatruje się konkretny przypadek decyzji podjętej przez osobę…
… konfliktowych z równoczesnym podjęciem pozytywnych kroków, mających rozwiązanie problemów wywołujących konflikt. *Zarządzanie konfliktem - zaplanowanie i kontrolowanie zarządzania konfliktem - wyjaśnienie ról i doprowadzenie do porozumienia, przeprowadzenie działań pojednawczych. *Rozwiązanie konfliktu - zastosowanie długofalowych strategii, doprowadzenie do pojednania i utrzymanie takiego stanu.
Reengineering…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)