?W jaki sposób kultura organizacji wpływa na zachowania pracowników?.
Praca zaliczeniowa z przedmiotu ?Socjologia?.
„W jaki sposób kultura organizacji wpływa na zachowania pracowników”.
Praca zaliczeniowa z przedmiotu „Socjologia” Od jakiegoś czasu dużo mówi się i pisze o kulturze organizacyjnej. W latach osiemdziesiątych mieliśmy nawet do czynienia ze swego rodzaju modą na kulturę. Pojęcie kultury organizacyjnej narodziło się właściwie w 1951 r. wraz z publikacją pozycji Jaquesa poświęconej fabryce Glacier w Anglii. W ślad za Jaquesem poszło wielu badaczy, m.in. ze słynnego brytyjskiego Tavistock Institute. W latach osiemdziesiątych nastąpił prawdziwy rozkwit literatury poświęconej kulturze — wraz z tzw. „nową falą w zarządzaniu". Literatura popularna uczyniła z kultury „receptę na sukces", tajny klucz, który dotąd nie doceniany, teraz miał otworzyć przedsiębiorstwom drzwi do efektywności, nowatorstwa i szczęścia, a także miał pomóc firmom amerykańskim (i europejskim) pokonać w konkurencji Japończyków. Moda na kulturę powstała z wielu powodów. Częściowo firmy amerykańskie czuły się coraz silniej zagrożone japońską konkurencją i zgłaszano zapotrzebowanie na skuteczną metodę walki. Popularni autorzy zwracali uwagę na to, że kultura to coś „co mają firmy Japońskie", a czego „brakuje" innym. W ten sposób naturalnie zainteresowanie owym „brakującym czynnikiem" było niemal gwarantowane. Z drugiej strony, ludzie pod koniec naszego stulecia zaczęli interesować się mitologią, symbolami, wierzeniami. Ze sporym zaciekawieniem zaczęto je śledzić wszędzie, nie tylko w odległych egzotycznych krajach, ale także w firmie mieszczącej się po sąsiedzku, w tym samym mieście.
Kultura organizacyjna jest to „osobowość" konkretnego przedsiębiorstwa, urzędu czy firmy. Przejawia się w zachowaniach i reakcjach jednostek i grup społecznych, w ich sądach i postawach, w sposobie rozwiązywania problemów, zorganizowania hal produkcyjnych i biur, w wyposażeniu i estetyce wnętrz. Kultura organizacyjna jest wszechobecna: jest częścią każdego menedżera, sztabowca, pracownika wykonawczego — ich umysłów i serc („dzieje się" wewnątrz ludzi), jest nieodłącznym elementem stosunków międzyludzkich; jest obecna w całej organizacji i w poszczególnych jej częściach. W modelu Edgara Scheina kultura jest wyobrażona jako pewna całość,
(…)
… się zupełnie odwrotnie w stosunku do tego, co mówią. Najgłębszym a jednocześnie najtrwalszym i najtrudniejszym do rozszyfrowania poziomem kultury organizacyjnej są podstawowe założenia kulturowe. Założenia są fundamentem, na którym spoczywa cały „gmach" kultury. Gdyby kultura organizacyjna była górą lodową, to artefakty byłyby czubkiem wystającym ponad powierzchnię wody. a założenia podstawą ukrytą w głębi…
….
W zakresie dostosowania zewnętrznego kultura spełnia przedstawione niżej funkcje.
1) Umożliwia zrozumienie misji i strategii organizacji oraz identyfikację podstawowego celu organizacji przez jej uczestników
2) Umożliwia integrację uczestników, „oferuje" bowiem consensus dotyczący celów, jakie wyprowadzić można z misji i strategii organizacji.
3) Umożliwia integrację wokół środków przyjętych do realizacji…
…- od budynku przedsiębiorstwa zaczynając- na długopisach, czy ubraniach pracowników kończąc. Dzięki kulturze organizacji łatwiejsze staje się zrozumienie misji i strategii organizacji, pracownicy utożsamiają się z firmą, w której pracują. Nie jest ona pracą, do której „trzeba iść” lecz „firmą czyli mną”. Znika kontrola zewnętrzna, a jej miejsce zajmuje samokontrola, co powoduje zwiększenie efektywności…
…, legendy), behawioralne (ceremonie, rytuały, powitania, formy, w jakich ludzie zwracają się do siebie, mówią o sobie nawzajem i o swoich kolegach), fizyczne (sztuka, technologia, przedmioty materialne, np. budynek, tabliczki informacyjne, afisze, komputery, przy których pracują ludzie).
Kolejny poziom kultury organizacyjnej tworzą normy i wartości. Są trwalsze od artefaktów i znacznie trudniej…
… władzę, ich decyzje i propozycje. Oferuje wspólny system wartości związany z organizacyjnym wpływem.
4) Zaspokaja potrzeby bezpieczeństwa i afiliacji. Kultura organizacyjna — jej znajomość i przestrzeganie — sprzyjają zaspokajaniu w firmie potrzeb bezpieczeństwa oraz afiliacji.
5) Zawiera kryteria nagradzania i karania. Dzięki niej grupy zyskują wspólną podstawę oceny zachowań, decyzji, postaw…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)