To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Władz organizacyjna:
Organizacja:
To zbiorowość społeczna, która ma sztuczną i konwencjonalną genezę - została utworzona przez świadomą działalność ludzi w celu spełnienia określonych zadań. U podstaw organizacji istnieje funkcja, a realizacja funkcji to wspólny cel działania uczestników organizacji.
Struktura organizacji, jej normy i strategie tworzą sfery niepewności - jeśli ktoś zdobędzie nad nimi kontrolę, przejmuje władzę w organizacji. Im większa sfera, tym większa władza.
Crozier & Friedberg (typy władzy odpowiadają sferom niepewności organizacji):
1. Władza eksperta - wynika z opanowania szczególnych i trudnych do zastosowania umiejętności i specjalności funkcjonalnych.
2. Władza pośrednia - wynika z kontroli powiązań organizacji z jej otoczeniem.
3. Wynikająca z dostępu do kanałów komunikacji oraz do określonych typów informacji.
4. Władza podwładnych nad przełożonymi - wynikająca z operowania przepisami organizacji.
15. Strategia i warunki wywierania wpływu:
Strategie wywierania wpływu:
1. Lęk i nadzieja - wymuszanie i nagradzanie; uznanie przez podwładnego prawa przełożonego do karania, nadzieja na nagrodę. Jest to skuteczne, gdy jest systematyczne, logiczne, wiarygodne (obietnica musi być realizowana, zwłaszcza nagroda).
2. Tradycja - podstawa funkcjonowania władzy legalnej opiera się na przekonaniu podwładnego, że przełożony ma prawo wpływać na jego postępowanie, a on musi się podporządkować.
3. Ślepa wiara - na niej opiera się władza odniesienia. Jest charyzmatyczny przełożony, a z nim identyfikuje się podwładny.
4. Racjonalna wiara - wywierana w ramach organizacji. Podwładni realizują polecenia przełożonego, bo mają dowody na to, że jest ekspertem w swej dziedzinie i wie najlepiej, jak postępować.
5. Racjonalne przekonanie - władza eksperta jest wzmocniona, bo przełożony stara się przekonać podwładnego do danych decyzji. Stwarza wrażenie, że daje mu uznanie i dzieli się swoją władzą z podwładnym.
6. Wspólne ustalenia - realizowana władza przedstawicielska. Grupa podporządkowana daje swe uprawnienia w górę, przez co w sposób domniemany przekazuje swą akceptację przełożonemu, a ten realizuje swą władzę tak długo, jak długo konsultuje swe decyzje z podwładnymi i zmierza w danym kierunku. Tu wszyscy zwyciężają, wygrywają.
Warunki, aby organizacja zyskała przewagę w relacjach ze swym otoczeniem:
Symetria bimodalna - organizacja ma akceptację dla swych celów wśród swych członków. Członkowie muszą być przekonani o słuszności celów realizowanych przez organizację. Stopień aprobaty otoczenia dla celów organizacji jest zależny od stopnia aprobaty dla tych samych celów wewnątrz organizacji.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)