Problem stałej normy przedstawicielstwa
- Stała (jednolita) norma przedstawicielstwa może być określana w różnych krajach w różny
sposób: - Emmanuel-Joseph Sieyès wyznaczył normę przedstawicielstwa w proporcji: 1 mandat winien przypadać na 50 tyś. obywateli. W tym samym czasie, w USA Alexander Hamilton wyznaczył normę w proporcji: 1
mandat na 30 tyś. obywateli. W Polsce po II w.ś. norma przedstawicielska obowiązywała do 22 XII 1960r. poczym została zastąpiona tzw. jednolitą normą przedstawicielstwa, która to norma w ordynacji wyborczej z 1990r. wynosiła 98 361. Dzielono liczbę mieszkańców poprzez mandaty obsadzane z list okręgowych (69 mandatów było obsadzanych w trybie
krajowej listy wyborczej). Dzisiaj jest już inna.
- Ustalenie ilości mandatów, które przypadają na okręg wyborczy przy zastosowaniu normy
przedstawicielskiej niewątpliwie sprzyja, przybliża do zapewnienia równej siły głosu
każdemu wyborcy.
- Jest to ważne, kiedy ma się doczynienia z okręgami 1-mandatowymi.
- Powinno zależeć ustawodawcy na tym, żeby okręgi były równe.
Wielka Brytania:
- Z dawnych czasów istnieje reguła, że Izba Gmin dokonuje podziału kraju na okręgi
wyborcze raz na 15 lat, wówczas pod przewodnictwem spikera izb zbiera się komisja
graniczna (od 1917r.) i dokonuje podziału kraju na okręgi wyborcze. Ta reguła zwyczajowa miała sens, kiedy nie było dużo ludności i ich mobilność była
niewielka. Okręgi wyborcze powinny być sobie równe dla zapewnienia równej siły głosu,
tymczasem są 3 kategorie okręgów wyborczych (okręgi maleńkie, średnie i wielkie).
Problem wyznaczania granic okręgów wyborczych.
- Podzielnie kraju na okręgi wyborcze odbywa się w oparciu o różne kryteria: terytorialne,
etniczne, gospodarcze, religijne.
- Współcześnie podział jest dokonywany przez legislatywę.
- Najczęściej dokonuje się takiego podziału w ordynacjach wyborczych.
- Granice okręgów wyborczych mogą automatycznie pokrywać się z granicami podziału
administracyjno-terytorialnego państwa, ale mogą być specjalnie określane dla
potrzeb poszczególnych wyborów albo są dokonywane przez specjalny organ do tego
powołany.
- Może być tak, że cały kraj stanowi 1 okręg wyborczy (Holandia, Izrael, w Polsce w
wyborach prezydenckich).
- W kontekście ruchów migracyjnych należy pamiętać, że granice okręgów wyborczych
powinny być stale dostosowywane od stopnia intensywności migracji ludności.
Mechanizmyumożliwiające deformowanie wyników wyborów.
Bywa, że praktyce ustrojowej towarzyszą manipulacje w prawie wyborczym w intencji
zapewnienia jak najlepszego stanu posiadania przez tę większość, która ma aktualnie
przewagę w legislaturze i która będzie darzyć do tego, aby stworzyć sobie jak najlepsze
wyjście do kolejnych wyborów.
Taką praktykę deformowania wyników wyborczych spotkać można w różnych państwach.