Problem krajowych list wyborczych
- Występowała kontrowersja czy istnienie listy krajowej nie narusza zasady
bezpośredniości, ponieważ polegają one na tym, że: wprowadza się do parlamentu
deputowanych na których wyborcy nie głosowali bezpośrednio. W Polsce 391 było
obsadzane w okręgach wyborczych, a 69 z listy krajowej.
- Głos oddany w okręgu wyborczym na kandydata wprowadzanego na daną listę partyjną
w istocie rzeczy był zaliczany nagrupę kandydatów z tej partii.
- Zarzut, że lista taka narusza zasadę bezpośredniości zwykle oddalano kontrargumentem,
że wyborca z góry zdaje sobie sprawę, że ten głos oddany na listę okręgową będzie
zaliczony dla tego samego ugrupowania, które wystawi listę krajową w skali kraju. Pod
warunkiem, że te listy ogólnokrajowe:- nie miały charakteru anonimowego - były kształtowane przed wyborami - były upublicznione - kandydaci jednoznacznie określeni
Zarzuty stawiane krajowej liście wyborczej:
- 69 mandatów w stosunku do 460 mandatów w parlamencie to 15%, które zostały wyjęte de
facto z normalnej, demokratycznej procedury wyborczej.
- Uznano, że wprowadzenie tej 15% krajowej listy wyborczej to były ustawowe, niczym
nieuzasadnione przywileje pozwalające na wprowadzanie do Sejmu przez czołowe partie
osób, które nie zyskały koniecznego poparcia w swoich okręgach wyborczych albo nawet
wbrew woli własnego elektoratu
- Posłowie mają obowiązek utrzymywania więzi z elektoratem. Takiego elektoratu nie ma
poseł z listy krajowej, wobec tego można powiedzieć, że posłowie z tych list w istocie
rzeczy nie byli tyle wybierani, co mianowani przez własną partie, zatem te listy były
niedemokratyczne.
- Lista krajowa stawała się systematycznie niczym nieuzasadnioną preferencją dla
polityków niepopularnych i jednocześnie te listy były ewidentnym wyrazem braku zaufania
do dojrzałości wyborców.
- Służyły wzmacnianiu i tak silnych ugrupowań w parlamencie.
Zasada tajności głosowania
- Istotą tej zasady jest dążenie do zagwarantowania wyborcy, który uczestniczy w akcie
wyborczym warunków dla podjęcia decyzji wyborczej w atmosferze całkowitego
spokoju, swobody, dyskrecji, w sposób wolny od nacisków zewnętrznych i w sposób
uniemożliwiający szykanowanie tego wyborcy za treść jego decyzji wyborczej.