SUWERENNOŚĆ JAKO NIEZBĘDNY ELEMENT WSPÓŁCZESNEGO PAŃSTWA - wykład

Nasza ocena:

5
Pobrań: 112
Wyświetleń: 777
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
SUWERENNOŚĆ JAKO NIEZBĘDNY ELEMENT WSPÓŁCZESNEGO PAŃSTWA - wykład - strona 1 SUWERENNOŚĆ JAKO NIEZBĘDNY ELEMENT WSPÓŁCZESNEGO PAŃSTWA - wykład - strona 2 SUWERENNOŚĆ JAKO NIEZBĘDNY ELEMENT WSPÓŁCZESNEGO PAŃSTWA - wykład - strona 3

Fragment notatki:

SUWERENNOŚĆ JAKO NIEZBĘDNY ELEMENT WSPÓŁCZESNEGO PAŃSTWA
1. Suweren
Suwerenność - pojęcie to oznacza władzę niezależną w stosunkach zewnętrznych i najwyższą w stosunkach wewnętrznych. Suweren - podmiot, któremu będzie przysługiwała ta władza suwerenna. W konstytucjach współczesnych podmiot władzy zwierzchniej w państwie jest identyfikowany w różny sposób (monarcha, naród, lud, lud pracujący miast i wsi).
Monarcha
Z reguły za suwerenna uznawały monarchę oktrojowane konstytucje XIXw. W XXw. ta zasada suwerenności monarszej, występowała rzadziej, ale jeszcze pojawiała się np. w konstytucji z 1959r. dawnego Cesarstwa Etiopii. Spośród konstytucji europejskich tylko konstytucja królestwa Danii z 1953r. Lud
Częściej współcześnie niż na monarchę wskazuje się na lud jako podmiot suwerenności.
Wiele konstytucji np.
włoska z 1947r. V republiki francuskiej grecka z 1975r.
bułgarska z 1991r.
węgierska z 1990r.
Żadna z tych konstytucji nie precyzuje co rozumie pod pojęciem ludu.
Jan Jakub Rousseau pod pojęciem ludu rozumiał podmiot zdolny do zwarcia umowy społecznej, umowy, która miała być źródłem władzy państwowej. Lud jako suweren stanowił prawo. Prawo to staje się przejawem woli powszechnej. Jednocześnie władza ludu jest niezbywalna. Lud nie może z niej zrezygnować ani w całości, ani nawet w części. Nie może też z nikim się tą władzą dzielić. W czasie rewolucji francuskiej, jeden z jej czołowych przywódców Emmanuel-Joseph Sieyès nadał jeszcze inne pojęcie, mówił, że Lud jest to ogół zjednoczonych jednostek podporządkowanych temu samemu prawu i reprezentowanych przez to samo zgromadzenie ustawodawcze. Lud ten jako ogół sam dzielił obywateli na czynnych i biernych, wiązało się to posiadaniem/nieposiadaniem majątku. Ci co nie posiadali majątku nie mieli możliwości uczestniczenia w tworzeniu instytucji polityczno-prawnych. W XIXw. pod pojęciem ludu rozumiano wspólnotę mieszkańców 1 kraju, którzy są połączeni pewnymi szczególnymi węzłami tego kraju - węzłem porządku prawnego, świadomości, religii i języka. To sprawia, że lud staje się jakby integralną częścią państwa, substratem pojęcia państwa.
Wobec tego coraz bardziej staje się powszechna aprobata dla tezy o politycznym charakterze pojęcia ludu. Pojawia się pojęcie ludu politycznego utożsamiane z ogółem obywateli, którzy dysponują prawami politycznymi.


(…)

… zbiorowego za obowiązujące. Za liczbę ogólną głosów uważa się albo liczbę ustawowo określoną albo liczbę osób faktycznie biorących udział w głosowaniu. Konstytucja RP przyjmuje jednolicie liczbę ustawowo określoną. VI. II DEMOKRACJA POŚREDNIA (reprezentacyjna, przedstawicielska)
Problem przedstawicielstwa stawiała już praktyka starożytnej Grecji. W Atenach zalążkiem organu przedstawicielskiego była Rada…
… nakazom wyborów, wskazówką które płyną od wyborców ponieważ staje się legalnym przedstawicielem Narodu.
Lud systematycznie, okresowo przenosi swoje suwerenne, własne prawa na owych deputowanych, co oznacza narodziny nowego typu mandatu. Przestaje funkcjonować mandat imperatywny (mandat przedstawicielski związany), polegający na tym, że reprezentanci są związani wytycznymi wyborców.
Rodzi się mandat wolny
…, wtedy kiedy zachodzi potrzeba podjęcia bardzo ważnej decyzji. b) Podejmowanie decyzji głosami większości uprawnionych do głosowania Wówczas większość podmiotu zbiorowego jest uprawniona do wyrażania woli całości tego podmiotu. W praktyce ustrojowej współczesnej demokracji istnieje kilka reguł ustalania wyniku głosowania. Reguł umożliwiających określenie tej większości, która nadaje walor prawomocności podejmowanej…
… demokracji pośredniej pojawia się w XVIII w., kiedy pojawia się postulat powołania reprezentacji narodu obok postulatu konstytucji pisanej.
Idea zwierzchnictwa zyskuje poparcie ludu i nabiera znaczenia problem form, w jakich owo zwierzchnictwo ma być realizowane.
Stanowisko nie jest jednolite:
I stanowisko - J.J. Rousseau
Stoi na stanowisku, że zwierzchnictwo ludu nie może być reprezentowane.
W konsekwencji…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz