Rozpatrywanie ustawy przez senat
– konieczny etap, ale nie jest konieczna zgoda Senatu - tylko do zmiany Konstytucji albo ustawy ratyfikującej z art. 90;
– ustalone ramy czasowe:
* 30 dni (art. 121 ust. 2);
* 20 dni dla ustawy budżetowej (art. 223);
* 14 dni dla ustaw pilnych (art. 123 ust. 3);
– jeśli w tym terminie Senat nie podejmie uchwały, ustawę uznaje się za uchwaloną w brzmieniu przyjętym przez Sejm i Marszałek Sejmu przekazuje ją do podpisu
Prezydentowi (art. 121 ust. 3);
– procedura podobna jak w Sejmie → Marszałek przekazuje do komisji w ciągu 2 tygodni proponuje sposob ustosunkowania się do ustawy posiedzenie Senatu, debata i głosowanie;
– Senat może:
* przyjąć ustawę bez poprawek;
* odrzucić ustawę (niedopuszczalne w przypadku ustawy budżetowej – art. 223);
* wprowadzić poprawki;
– kwestia sporna → zakres poprawek – Senat jest ograniczony zakresem spraw uregulowanych w ustawie (szerokość regulacji), a wnoszenie poprawek wykraczających poza tą szerokość to ukryta inicjatywa ustawodawcza. Nie jest ograniczony w głębokości regulacji;
– podejmuje uchwały zwykłą większością przy . obecnych (art. 120 w zw. z art. 124), a następnie przekazuje Marszałkowi Sejmu;