Rozpatrywanie projektu ustawy przez sejm
– art. 119 → Sejm rozpatruje projekt w trzech czytaniach;
* czytanie – rozpatrzenie projektu ustawy na posiedzeniu plenarnym Sejmu;
– PIERWSZE CZYTANIE:
* na posiedzeniu lub w komisji (art. 37 RSejm), ale musi być na
posiedzeniu gdy dot. ustaw:
→ zmiana Konstytucji;
→ budżetowe;
→ dot. wyboru Prezydenta, Sejmu, Senatu oraz samorządu;
→ regulujące ustroj i właściwość władz publicznych;
→ kodeksow;
→ gdy przemawiają za tym ważne względy może tak zdecydować Marszałek;
* obejmuje (art. 39 RSejm):
→ uzasadnienie projektu przez wnioskodawcę;
→ debatę w sprawie ogolnych zasad projektu;
→ pytania posłow i odpowiedzi wnioskodawcy;
* gdy na posiedzeniu → (art. 39 RSejm) kończy się uchwałą o skierowaniu
do komisji (z możliwością wyznaczenia jej terminu sprawozdania) albo o odrzuceniu projektu w całości (jeśli był taki wniosek);
* właściwe prace toczą się w komisjach (szczególna rola K. Ustawodawczej) komisje mogą powoływać podkomisje (art. 41 RSejm) → biorą pod uwagę opinie innych komisji i posłów, mogą też wysłuchać zaproszonych ekspertów (art. 42 ust. 1 RSejm) Marszałek może zwrócić
wnioskodawcy projekt do przepracowania projektu z rozważeniem zmian postulowanych przez komisje oraz przedstawienie skutków tych zmian, potem projekt ten Marszałek kieruje wprost do komisji (art. 42 ust. 5 RSejm) ze swoich prac komisje przedstawiają sprawozdanie (art. 43 ust. 1 i 2 RSejm), w ktorym komisja może wnioskować przyjęcie projektu bez poprawek albo przyjęcie tekstu z poprawkami w formie tekstu jednolitego albo odrzucenie projektu wnioski mniejszości (art. 43 ust. 3) wnioski i propozycje poprawek zgłoszone pisemnie, ale odrzucone przez komisję, na żądanie wnioskodawcy mogą być dołączone do sprawozdania;
* rola K. Ustawodawczej → gdy tylko w tej komisji – prace j/w; a gdy w innej komisji, KU może wysłać tam swojego przedstawiciela, który ma prawo proponowania poprawek i wniosków, ale bez prawa głosowania. Jeśli te wnioski nie zostaną przyjęte, KU może zwrócić się o ich ponowne rozpatrzenie, a gdy ponownie zostaną odrzucone są dołączane do sprawozdania z zaznaczeniem, że pochodzą od KU;
– DRUGIE CZYTANIE:
* obejmuje (art. 44 RSejm):
→ przedstawienie sprawozdania komisji;
→ przeprowadzenie debaty oraz zgłaszanie poprawek i wniosków przez posłów, wnioskodawcę i RM (TK: poprawki nie mogą całkowicie zmieniać treści, gdyż stanowiłoby to obejście przepisów o inicjatywie);
* sejm może projekt ponownie skierować do komisji lub od razu przejść do trzeciego czytania (art. 48 RSejm);
* wnioskodawca może wycofać projekt do zakończenia drugiego czytania (art. 119 ust. 4);
– TRZECIE CZYTANIE:
* obejmuje (art. 49 RSejm):
→ przedstawienie dodatkowego sprawozdania komisji lub
przedstawienie przez posła sprawozdawcę poprawek i wnioskow
zgłoszonych w 2-gim czytaniu;
→ głosowanie
* porządek głosowania (art. 50):
→ wniosek o odrzucenie;
→ poprawki do poszczególnych art. od najdalej idących;
→ całość projektu w brzmieniu zaproponowanym przez komisje, ze
zmianami wynikającymi z przegłosowanych poprawek;
- Marszałek może odmówić poddania pod głosowanie poprawki uprzednio
przedłożonej komisji;
- Marszałek może odroczyć głosowanie nad całością, by sprawdzić czy na
skutek poprawek nie ma sprzeczności w projekcie;
* do uchwalenia ustawy konieczna jest zwykła większość przy . obecnych (art. 120);
* uchwaloną ustawę Marszałek przesyła niezwłocznie Marszałkowi Senatu i Prezydentowi (art. 121 ust. i art. 52 RSejm);