Inicjatywa ustawodawcza
– INICJATYWA OBYWATELSKA → etapy:
* tworzy się komitet inicjatywy obywatelskiej dla przygotowania projektu i zebrania podpisów;
* po zebraniu pierwszych 1000 podpisów przewodniczący komitetu informuje Marszałka Sejmu o utworzeniu komitetu;
* komitet uzyskuje osobowość prawną z chwilą przyjęcia zawiadomienia przez Marszałka, a odmowa gdy braki formalne → spory rozstrzyga SN (wejście władzy sądowniczej w kompetencje Sejmu, ale tak jest ze względu na prawo każdego obywatela do sądu);
→ od tej chwili treść projektu nie może się zmienić;
* po zebraniu 100000 podpisów tekst przekazywany Marszałkowi, a Marszałek
może go nie przyjąć gdy jest zmieniony (rozstrzyga SN), a gdy ma
wątpliwości co do poprawności podpisów może się zwrócić do PKW, i jeśli
ona orzeknie, że podpisów jest za mało, Marszałek orzeka o nie nadaniu biegu
→ SN rozstrzyga;
* projekt musi odpowiadać wymogom projektów ustaw i jest możliwe wniesienie kilku konkurencyjnych projektów;
* nie podlega zasadzie dyskontynuacji → pierwsze czytanie najpóźniej po 3 miesiącach, lub po 6 od pierwszego posiedzenia, a pełnomocnik może brać udział na zasadach ogólnych;
* komitet nie może dostawać pieniędzy ze środków publicznych oraz ze środków z elementem obcym;
– podmiotowe ograniczenia inicjatywy ustawodawczej:
* projekt ustawy budżetowej (ustawy o prowizorium budżetowym) oraz projekty ustaw bezpośrednio wyznaczających sytuację finansów państwowych → tylko RM (art. 221);
* projekt zmiany Konstytucji → 1/5 posłów, Senat i Prezydent (art. 235 ust.
1);
– wymogi dot. projektu:
* przedstawienie skutków finansowych wykonania ustawy (art. 118 ust. 3);
* uzasadnienie, które powinno (art. 32 ust. 2 Sejm):
→ wyjaśniać potrzebę i cel wydania ustawy;
→ przedstawić rzeczywisty stan w dziedzinie, którą normuje;
→ wykazać różnicę pomiędzy dotychczasowym a projektowanym stanem;
→ przedstawić skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne;
→ wskazać źródła finansowania, jeśli projekt pociąga za sobą obciążenia z
budżetu państwa lub samorządu;
→ przedstawić założenia podstawowych aktów wykonawczych;
→ oświadczenie o zgodności z prawem UE lub że nie jest nim objęty;
* informacja o konsultacjach i ich wnioskach i sugestiach, w szczególności
jeśli jest obowiązek zasięgania takiej opinii. W stosunku do poselskich i
komisyjnych projektów, do których konsultacje nie zostały przeprowadzone
Marszałek kieruje je do konsultacji (art. 32 ust. 3 Sejm);
– TO PRAWO KONSTYTUCYJNIE OKREŚLONYCH PODMIOTOW DO WNOSZENIA PROJEKTOW
USTAW DO SEJMU, Z JEDNOCZESNYM OBOWIĄZKIEM ICH ROZPATRZENIA PRZEZ SEJM;
– przysługuje:
* posłom → art. 32 ust. 2 – komisje sejmowe lub min. 15 posłow;
* Senatowi → konieczna uchwała całej izby;
* Prezydentowi RP;
* Radzie Ministrow;
* grupie co najmniej 100.000 obywateli mających prawo wybierania do Sejmu;