Wiedza i sądy pytania i odpowiedzi

Nasza ocena:

5
Pobrań: 238
Wyświetleń: 1470
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wiedza i sądy pytania i odpowiedzi  - strona 1 Wiedza i sądy pytania i odpowiedzi  - strona 2 Wiedza i sądy pytania i odpowiedzi  - strona 3

Fragment notatki:


Wiedza i sądy
Podaj 3 warunki, które muszą być spełnione, aby struktura wiedzy mogła wpływać na przetwarzanie danych. Kto jest autorem koncepcji? Autor: Higgins; - struktura musi być wykształcona (musi istnieć u kogoś jakiś schemat), - schemat musi zostać zaktywizowany (przejscie do pamieci operacyjnej, roboczej),
-stosowalność schematu do przetwarzanej inf (cechy spostrzeganego obiektu muszą się w pewnym stopniu pokrywać z cechami prototypu).
Jak teoria rzeczywistego konfliktu interesów tłumaczy powstawanie uprzedzeń?
Zakłada, że uprzedzenia powstają wtedy, kiedy różne grupy społeczne współzawodniczą o trudno dostępne lub skąpe dobra i stają się wrogami rozgrywającymi grę o sumie zerowej, tj. taką, gdzie wygrana jednej ze stron to przegrana drugiej strony
Czym jest i z czego wynika efekt jednorodności grupy obcej ?
`Oni wszyscy są tacy sami'- wynika z ignorancji, niewiedzy, skłonności do kodowania danych o członkach jako informacji o grupie
Co według hipotezy kontaktu Allport'a jest źródłem stereotypów i uprzedzeń? Jak można próbować je zlikwidować? Hipoteza kontaktu (Allport) - zakłada, że źródłem stereotypów jest niewiedza i brak kontaktu z grupami obcymi; Aby uprzedzenia i stereotypy zlikwidować, należy doprowadzić do wzajemnych kontaktów i poznawania się przez członków różnych grup
Jakie są założenia teorii tożsamości społecznej ?
ludzie mają skłonność do dzielenia napotykanych osób na kategorie
w przypadku społecznych kategoryzacji jedna identyfikuje zawsze własną kategorię podmiotu (my), zaś pozostałe identyfikują grupy obce
ważnym źródłem pozytywnej samooceny jest dla ludzi przynależność do cenionych grup społecznych
Na czym polega:
a) efekt kontrastu? - polega na odsunięciu oceny od informacji kontekstowej, tzn. dodatni kontekst obniża ocenę, albo ujemny kontekst podwyższa ocenę
b) efekt asymilacji? - polega na przesunięciu oceny w kierunku informacji kontekstowej, tzn. dodatni kontekst podwyższa ocenę, albo ujemny kontekst obniża ocenę.
Czego dotyczą te dwa efekty?
W jaki sposób " klasa układanka" Aronsona przyczynia się do redukcji uprzedzeń etnicznych?
Dzieci w klasie zostają podzielone na grupy, w których znajdują się przedstawiciele różnych grup etnicznych. Wspólna praca nad zadaniem, w którym każdy ma tak samo ważny wkład daje im szansę na nawiązanie kontaktu, zbliżenie się do siebie i wypracowanie wzajemnego szacunku. Wyjaśnij dwie prawidłowości dotyczące stereotypów, o których mówi model koneksjonistyczny . - Stereotypy wplywaja na interpretacje znaczenia zaobserwowanych zachowan - zachowania mogą być wieloznaczne a przynaleznosc wykonawcy do jakiejs kategorii osob może te wieloznacznosc rozwikłać,


(…)

… przeniesienia agresji wyjaśnia powstawanie uprzedzeń?
Zakłada, że uprzedzenia powstają wtedy, kiedy ludzie przenoszą na grupy mniejszościowe agresję wywołaną frustracją, której sprawca nie może być zaatakowany, gdyż jest abstrakcyjny, nieznany lub zbyt silny (mechanizm „kozła ofiarnego”)
Jakie są konsekwencje wyrazistości dla przetwarzania informacji?
obiekty (np. osoby) wyraziste są lepiej pamiętane
obiekty…
…- wtedy dane zgodne ze schematem, ponieważ wiele spośród tych danych jest rekonstruowanych na podstawie schematu- efekt zgodności
Czego dotyczy międzygrupowa asymetria językowa? Kto stworzył tę koncepcję?
Anna Maass:
- abstrakcyjny (w kategoriach stałych cech) opis zachowań i zdarzeń stawiających w dobrym świetle członków grupy własnej, a w złym świetle - członków grup obcych. - w konkretny…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz