To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Wady badań ilościowych:
nie ukazują kontekstu badanych zjawisk, czyli odrywają je od tła, którego część składową stanowią
ograniczają się do powierzchownej rejestracji zewnętrznych zachowań badanych bez wnikania w ich intencje, motywy i znaczenia
nadmiernie koncentrują się na dużej liczbie danych ilościowych i na ich analizie statystycznej
nastawienie się na wyniki w postaci danych liczbowych oddających statystykę zjawiska- pomijają dynamikę i zmianę
mogą przesądzać o wynikach poprzez przyjmowanie określonych definicji zmiennych wyznaczających sposób konstruowania narzędzi
Cechy badań jakościowych:
przebiegają w trakcie intensywnego lub trwającego długo kontaktu z tematem lub sytuacją życiową
rolą badacza jest uzyskanie „holistycznego” oglądu poddanego badaniom kontekstu, jego logiki, uporządkowania, ukrytych i jawnych zasad
badacz próbuje uchwycić dane o spostrzeżeniach lokalnych aktorów od wewnątrz poprzez napiętą czujność, empatyczne rozumieniem, zawieszanie uprzednich z góry przyjętych opinii o badanym przedmiocie
wczytując się w materiały badacz może wydobywać pewne tematy i wyrażenia, które może poddać ocenie informatorów, ale które należy zachować o oryginalnej formie, przez cały czas trwania badań głównym zadaniem jest wyjaśnienie dróg jakimi ludzie w poszczególnych sytuacjach dochodzą do zrozumienia i wyjaśniania sytuacji, podejmują działania lub w inny sposób radzą sobie z codziennymi sytuacjami
istnieje wiele możliwych interpretacji tego materiału, ale z powodów teoretycznych albo na gruncie ich wewnętrznych spójności pewne z tych interpretacji są bardziej ciekawsze
od samego początku używa się w nich względnie mało standaryzowanych narzędzi badania, w zasadzie to badacz jest głównym narzędziem badania
większość prowadzonych analiz dotyczy słów. Słowa można zestawiać ze sobą, tworzyć podgrupy, „łamać” je na semantyczne segmenty. Można je tak organizować żeby umożliwiły badaczowi ustalenie przeciwieństw, porównywanie, analizę i narzucanie na słowa schematów, wzorów czy wartości
W badaniu jakościowym dajemy się wypowiadać jednostce, w badaniach ilościowych badamy ogół społeczeństwa.
Najpoważniejsze błędy i niedomagania badań jakościowych:
niedosyt otwartości, komunikatywności i naturalności (badania te powinny posługiwać się pytaniami i kategoriami otwartymi i zrozumiałymi, odbywać się w naturalnych warunkach)
pobieżne przedstawienie wyników badań (dogłębna analiza, uwzględnienie głębi)
ograniczenie się do kilku przypadków (taka liczba przypadków aby na podstawie wyników można sformułować prawdziwe wnioski)
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)