UWAGI WSTĘPNE. Wszelkie rozważania na temat etyki biznesu wymagają poprzedzenia uwagami wstępnymi, dotyczącymi tak podstawowych pojęć, jak mo¬ralność czy etyka. Stosowane powszechnie mają one sens ogólny, znaczenie uni¬wersalne. W odniesieniu do określonych dziedzin życia, w tym do biznesu, czy działalności zawodowej w ogóle, także polityki, sportu, życia seksualnego itp. ule¬gają konkretyzacji, uszczegółowieniu. W kwestii tych pojęć i określonych przez nie zjawisk - tak w sensie uniwersal¬nym, jak i konkretnym - występują dwie tendencje. Pierwszą jest negacja lub bagatelizowanie roli i znaczenia moralności. W orze¬czeniach dotyczących swoistości "naszych czasów" często występuje teza o braku potrzeby wartości moralnych, niechęci do nich "współczesnych ludzi". Do przyczyn tego stanu rzeczy zalicza się zwłaszcza charakter współczesnej cywilizacji - tempo zmian w sposobie wytwarzania, nowe techniki produkcji, wymagające rzekomo wyłącznie sprawności wytwórczych, nie zaś motywacji moralnych. • Jedna z opinii wyrażających te tendencje głosi, że moralność jest "sprawą prywatną", osobistą jednostki, nie zaś "sprawą publiczną" (jak prawo). • Moralność bywa negowana z pozycji skrajnego utylitaryzmu, dowodzące¬go, że głównymi kryteriami ludzkich zachowań są korzyści, dbałość o interes wła¬sny, efektywność działań, nie zaś jakiekolwiek względy i kryteria moralne, stano¬wiące "luksus" w praktyce życiowej. • Są one negowane także z pozycji jawnego amoralizmu, celowego eliminowa¬nia zasad moralnych, czy nawet gloryfikacji postępowania niemoralnego. • Inne jest zjawisko znane jako moral insanity - "choroba moralna", swoisty "daltonizm" moralny, niewrażliwość - wynikająca z różnych przyczyn (chorób i kon¬tuzji mózgu, wadliwego wychowania, złych doświadczeń osobistych) - niezdolność rozróżniania dobra i zła. Tendencją drugą jest dostrzeganie roli i znaczenia moralności w życiu jednost¬kowym i zbiorowym. • Towarzyszą temu wysiłki zmierzające do rozwoju i umacniania wartości i zasad moralnych w tym życiu - przez tworzenie określonych warunków i mechanizmów, np. kontroli społecznej, przez edukację i wychowanie, rodzinne, szkolne, środo¬wiskowe, religijne. • Służyć temu mają m.in. środowiskowe kodeksy etyczne oraz instytucje egze¬kwujące ich respektowanie - jak np. Rada Etyki Mediów, etyki poselskiej; kodeksy etyki lekarskiej, uczonego itp. Dotyczy to również biznesu, m.in. działalności me¬nedżerów czy reklamy, o czym będzie mowa w następnych rozdziałach. • Tendencja ta obejmuje również krytykę stanu moralności w świecie w ogóle, w określonym społeczeństwie lub środowisku, np. zawodowym, rodzinnym, mło¬dzieżowym - w polityce, w biznesie. Częste są opinie, że w różnych szkołach bizne¬su, na uczelniach czy kursach menedżerskich nie przywiązuje się wcale uwagi ¬lub poświęca zbyt mało uwagi - do etyki i poziomu wiedzy etycznej. (W odniesie¬niu do ludzi w ogóle wyraził ją siedemnastowieczny filozof Pascal).
(…)
… i mechanicznie wypełniane prawdami religijnymi: Ma to wiązać Polskę z kulturą światową. Tymczasem kulturze polskiej i każdemu człowiekowi jest wciąż potrzebna realna więź z realnym człowiekiem i realnym Bogiem. Ta więź w odniesieniu do człowieka wyznacza humanizm, w odniesieniu do Boga wyznacza religię. Aby je chronić, rozpoznawać prawdę i dobro, człowiek musi usprawniać swoje poznanie i decyzje w studium…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)