Upoważnienie ustawowe a delegacja ustawodawcza.
Upoważnienie ustawowe - charakter jednorazowy, powinno być na tyle szczegółowe, aby czytelny był zamiar ustawodawcy. Oznacza to konieczność sformułowania upoważnienia:
A)szczegółowego podmiotowo - wyraźne określenie organu upoważnionego do podjęcia regulacji; zakaz dokonywania subdelegacji - tzn. dalszego przekazywania upoważnienia innemu organowi przez uprawniony podmiot w ustawie
B)szczegółowego przedmiotowo - normy rozporządzenia powinny służyć realizacji ustawy (merytoryczny związek)
C)szczegółowego treściowo - konkretyzować w sposób szczegółowy zakres treściowy, cel i intensywność normowania określonych materii
Delegacja ustawowa - polega na upoważnieniu przez parlament innego organu (podmiotu) do stanowienia norm prawnych w zakresie kompetencji parlamentu; organ upoważniony jest władny, w granicach upoważnienia, zmieniać, uchylać i zawieszać normy ustawowe lub po raz pierwszy regulować z mocą norm ustawowych materie nie objęte dotąd regulacją ustawodawcą; działalnością delegowaną jest tylko ta, która nie jest oparta na odrębnej kompetencji prawnej przyznanej organowi państwa konstytucyjnie; jeżeli zaś danemu organowi przysługuje taka kompetencja, to warunkiem istnienia delegacji ustawodawczej jest, by, była to kompetencja stanowienia norm o mocy ustawy z upoważnienia parlamentu
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)