Umiejętności menedżera

Nasza ocena:

5
Pobrań: 434
Wyświetleń: 2037
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Umiejętności menedżera - strona 1 Umiejętności menedżera - strona 2 Umiejętności menedżera - strona 3

Fragment notatki:


Psychologia kontaktu i umiejętności interpersonalnych
L. Grzesiuk Umiejętności menedżera: Skuteczne słuchanie Autorka notatek: Edyta Bugajska
Umiejętność słuchania bywa traktowana jako najważniejsza zdolność, jaką powinien posiadać menedżer.
Słuchanie jest podstawowym sposobem ułatwiającym ludziom określenie interesów i właściwe sformułowanie problemów podczas konfliktu. Zazwyczaj przerywanie innym czy też wyłączanie się jest odbierane jako psychiczna nieobecność. Bezpośrednie przejawy niesłuchania rozmówcy: - przerywanie wypowiedzi
- wygłaszanie długich monologów, które nie pozwalają mu dojść do słowa
- przekazywanie niewerbalnych sygnałów naszego zniecierpliwienia czy braku uwagi (np. wykonywanie swojej czynności (składanie dokumentów) bez zwracania głowy w kierunku naszego rozmówcy.
Czynniki wpływające na odbiór informacji: - selektywna uwaga, która umożliwia jedynie wybiórcze słuchanie
- nastawienia, oczekiwania wobec rozmowy
- opinie, przekonania dotyczące rozmówcy
- interpretowanie wypowiedzi rozmówcy w kategoriach naszych własnych sensów
- kierowanie się stereotypami
Dobry słuchacz stara się zrozumieć wypowiedź zgodnie z sensem rozmówcy, dopiero potem nadaje jej własną interpretację. Skuteczne słuchanie może nas chronić przed wpadaniem w pułapkę swoich własnych stereotypów.
Cechy dobrego słuchacza: - zmotywowany do słuchania
- obiektywny - szanuje sposób myślenia rozmówcy, nawet jeśli nie podziela jego zdania
- cierpliwy - słucha całości wypowiedzi rozmówcy, niezależnie od tego, jak długo ona trwa
- wnikliwie słucha - dąży do zrozumienia najważniejszego sensu cudzej wypowiedzi
- dokładny - oddziela własne interpretacje od tego, co rozmówca w niej przekazał
- otwarty - umożliwia rozmówcy przedstawienie własnych przekonań m.in. nie przerywa mu
- wrażliwy - wychwytuje wszelkie przejawy reakcji emocjonalnych rozmówcy
- okazuje rozmówcy zainteresowanie, wsparcie, aprobatę
- jest aktywnym współtwórcą sytuacji komunikacyjnej
Odzwierciedlanie zachowań niewerbalnych rozmówcy polega na odbijaniu pewnych elementów cudzego zachowania tak samo, jak robi to lustro. Polega np. na dopasowywaniu naszych gestów, zachowań do zachowania innych ludzi. Osoby, które spontanicznie odzwierciedlają pozycje swojego ciała, zwykle lubią się. Odzwierciedlenia: - są sztuką odgadywania postawy i uczuć partnera, aby dostroić się do jego klimatu i możliwości, co w konsekwencji ułatwi z nim kontakt oraz pozwoli skutecznie słuchać go i rozmieć.


(…)

… uwagę na przymiotniki, czasowniki, przysłówki); słowa wypowiadane przez niego informują o tym, co jest udziałem jego świadomego doświadczenia - pozwalają określić czy nasz rozmówca jest wzrokowcem, słuchowcem czy czuciowcem.
1

…, poszukiwaniu innych niż on punktów widzenia problemów.
w psychoterapii:
- odzwierciedlanie zachowań niewerbalnych pacjentów jest najbardziej efektywną formą nawiązywania kontaktu z nim.
- kiedy psychoterapeuta rozmawia z osobą depresyjną, to podobnie jak ona rozmawia przyciszonym, bezbarwnym głosem, ma poważny wyraz twarzy, nie przyjmuje zrelaksowanej pozycji ciała itp.
- odzwierciedlenie umożliwia wczuwanie…
… naszych partnerów i do sytuacji, w jakiej rozmowa się toczy, potrzebna w danym momencie dyskusji, negocjacji;
w negocjacjach korzystniejsze są wypowiedzi konkretne, ale w sytuacji, w której przemawiamy do większego audytorium, korzystniej jest starać się, aby wasz język był urozmaicony, kolorowy - nasz język powinien oddziaływać na wyobraźnię słuchaczy, tak aby wszystkimi zmysłami chłonęli nasze słowa…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz