Układ Laterański

Nasza ocena:

3
Pobrań: 14
Wyświetleń: 868
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Układ Laterański - strona 1 Układ Laterański - strona 2

Fragment notatki:


Teza 8. Układ Laterański Pius XI miał świadomość, że nie może obstawać przy dawnej formie doczesnej władzy papieża, ale musi zapewnić Stolicy Apostolskiej wolność prawną. Negocjacje wszakże zostały podjęte z inicjatywy faszystowskiego rządu Benita Mussoliniego i prowadzono je od 1926 roku i w największej tajemnicy. Potrójny układ: polityczny, finansowy i kościelny (konkordat) podpisano 11 lutego 1929 roku na Lateranie. Pierwszy z nich, zwany traktatem laterańskim lub układem laterańskim, zawierał uznanie przez Piusa XI Królestwa Włoch, z Rzymem jako stolicą. Państwo włoskie ze swej strony uznawało polityczną suwerenność papieża na obszarze 0,440 km2 wokół bazyliki watykańskiej, określonym oficjalną nazwą Państwo Miasta Watykańskiego.. Na podstawie traktatu Państwo Watykańskie stało się podmiotem prawa międzynarodowego. Pius XII i utracony pokój Encyklikę inaugurującą, która ukazywała program pontyfikatu, wydał w drugim miesiącu wojny (20.10.1939, Summi pontificatus )-wzywała do pokoju, przedstawiała warunki, jakie muszą być u jego podstaw, jeżeli ma być prawdziwy i trwały. W działalności Piusa XII wyróżnia się dwa okresy, za których cezurę jedni uważają śmierć sekretarza stanu, kardynała Luigi Maglionego, gdyż wówczas (1944) przejął osobiście kierownictwo Sekretariatu Stanu, inni zaś rok 1950, kiedy stało się widoczne, że sprawy kościelne traktuje bardziej konserwatywnie i rygorystycznie. W wielu sprawach zastrzegł sobie decyzję, a rozstrzygał kwestie przy pomocy małego grona zaufanych ludzi, do których zaliczano kilku jezuitów .niemieckich, co dawało podstawę do mówienia o tajemnych wpływach na papieża , często określanych jako wpływy niemieckie . Otwartość Piusa XII wobec nowoczesności doznała z czasem (1950) ograniczenia. Posunięty w latach, uległ, a bardziej chyba jego otoczenie, obawom o niekorzystny w Kościele kierunek zmian. Do osiągnięć Piusa XII należy: umiędzynarodowienie kurii rzymskiej i kolegium kardynalskiego, tworzenie instytutów świeckich, pobudzenie zakonów i zgromadzeń zakonnych do apostolskiego działania, popieranie apostolatu świeckich, duszpasterskie dostosowanie Kościoła do nowych warunków życia, zainteresowanie duszpasterskimi problemami Ameryki Łacińskiej, reforma liturgiczna, docenianie dążeń emancypacyjnych ludów pozaeuropejskich, otwarcie szerokich perspektyw dla pracy misyjnej, otwarta postawa wobec ruchu ekumenicznego. Interwencje i milczenie. Pius XII troszczył się o pokój dla świata, ale także dla katolików w poszczególnych krajach. W maju 1939 roku wysunął propozycję zwołania konferencji pięciu mocarstw, by rozwiązać spór niemiecko-polski i francusko-włoski. Nie z jego winy odrzucono ją. Przy ograniczonych możliwościach dyplomatycznego działania Pius XII starał się powstrzymać Włochy od włączenia się do II wojny świat, lecz Mussolini zlekceważył jego ostrzeżenia.

(…)

… XII. Pius XII wolał dyplomatyczne działanie.
Antysemityzm i holocaust
Pobudzony we Francji aferą Dreyfusa antysemityzm uczynił chwytliwą ideę syjonizmu: własnego dla Żydów państwa w Palestynie. Z kolei nacjonalistom w niektórych krajach ruch syjonistyczny dostarczał argumentu do głoszenia haseł o wysiedleniu z nich Żydów. W Polsce asymilowanie się Żydów z kulturą socjalistyczną przyjmowano na ogół jako opowiadanie się za bezbożnym komunizmem. W Niemczech pangermanizm i antysemityzm były dwoma fetyszami narodowego socjalizmu, od początku jego istnienia. Hitler w Mein Kampf oskarżał Żydów o doprowadzenie Niemiec do upadku, o zanieczyszczenie krwi germańskiej i sianie propagandy bolszewickiej. Mitowi rasowemu dano sankcję prawną (1935) w zbrodniczym prawie norymberskim, postępowanie wszakże wobec Żydów w pierwszym okresie (1933- 1939) władzy hitlerowskiej - niewątpliwie z uwagi na międzynarodowe konsekwencje - nie zmierzało jeszcze do ich całkowitego wytępienia na miejscu, lecz do zmuszenia szykanami, bojkotem, napiętnowaniem, by opuścili Niemcy, zostawiając swój majątek. Kilkaset tysięcy Żydów udało się na emigrację, mieli wszakże wielkie trudności ze znalezieniem azylu.
Antysemityzmowi w latach…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz