To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
09.01 wykład11, egzamin: 07.02. 10:00
TYPY ANALIZY ILOŚCIOWEJ
w zależności od tego, ile zmiennych uwzględniamy w analizie, rozróżniamy:
Analizę jednozmiennową
Analizę dwuzmiennową
Analizę wielozmiennową Analiza jednozmiennowa To forma najprostsza - analiza pojedynczej zmiennej. nie obejmuje ona związków między dwiema i więcej zmiennych
służy raczej celom opisowym niż wyjaśnianiu
badacza raczej rozkład wartości analizowanej zmiennej - tzw. rozkład częstości , albo też - rozkład częstości brzegowych ( w skrócie marginesy)
→ np. ze względy na zmienną płeć chcemy się dowiedzieć ilu było mężczyzn, a ile kobiet
→ badając zmienną autoidentyfikacja religijna chcemy zbadać, ilu badanych deklaruje się jako” głęboko wierzący”, ilu - jako „wierzący”, ilu jako „niewierzący” itp.
Analiza jednozmiennowa - formy przedstawiania wyników- przedstawienie danych w formie surowych liczb → tzw. liczebności bezwzględnych na ogół jednak to niewiele nam mówi
trzeba je sprowadzić do liczb względnych - np. wyrazić w procentach ogółu badanych (ew. jakiejś podgrupy)
wyniki można przedstawić na wykresie; tam, gdzie coś sumuje się do 100% najwymowniejszą formą jest → wykres kołowy. Procentowanie: podstawą procentowania jest zwykle ogólna liczba osób badanych, jednakże czasami jest uzasadnione pominięcie z obliczeń danych „nieważnych” jak np. brak odpowiedzi nie dotyczy, odmowa odpowiedzi
wtedy podstawą procentowania jest liczba odpowiedzi ważnych
czasami można jeszcze dodać rubrykę: → procent skumulowany ANALIZA JEDNOZMIENNOWA - MIARY TENDENCJI CENTRALNEJ zastosowanie: tylko jeśli zmienna daje się zmierzyć!
średnia arytmetyczna 1. mnożymy po kolei wartości każdej zmiennej przez liczbę osób mieszających się w tej kategorii
2. sumujemy wyniki tych mnożeń dla wszystkich kategorii
3. dzielimy te sumę przez liczbę badanych
uwaga- w przypadku wieku wprowadzamy dodatkową poprawkę (+50)
modalna wartość najczęstsza
mediana - wartość środkowa - in. punkt środkowy → połowa badanych przypadków jest poniżej, połowa powyżej wartości
uwaga- jeśli liczba badanych jest parzysta - nie ma punktu środkowego ZASTOSOWANIE:
pomagają badaczowi zredukować surowe dane do bardziej poręcznej formy do pojedynczej lczby zamiast studiowania całego rozkładu procentowego
jednak dokonuje się to pewnym kosztem na podstawie wartości przeciętnej czytelnik nie odtworzy oryginalnych danych
(…)
… rozproszenia odpowiedzi tzn wartości danej zmiennej
zastosowanie przeciętnych zależy od charakteru zmiennych (typu skali pomiarowej)
zastosowanie przeciętnej …..... MIARY ROZPROSZENIA
rozproszenie dotyczy rozkładu wartości wokół pewnej wartości centralnej (przeciętnej)
mierniki:
odległość między najwyższą i najniższą wartością (najprostsza);
odchylenie standardowe : wskaźnik poziomu zmienności w zbiorze danych; im wyższe odchylenie standardowe tym bardziej są rozproszone; im niższe odchylenie, tym bardziej skupione są dane (wokół przeciętnej)
zakres międzykwartylowy (zakres wyników dla środkowych 50% badanych) miara użyteczna w przypadku wyników testów
- górny kwartyl - to górna ćwiartka wyników - dla 25% badanych
- dolny kwartyl - dolna ćwiartka wyników - jw. GRUPOWANIA DANYCH łączenie kategorii…
… przynajmnej raz na tydzień we mszy św czy nabożeństwach) w celach opisowych
jak i abstrahować od zawartości 'wnętrza' tabeli, a jedynie zająć się analizą na poziomie zmiennych :
→ jak zmienna niezależna wpływa na zmienną zależną:
- np. zmienna płeć ma wpływ na zmienną intensywność praktyk religijnych PROCENTOWANIE W TABELI KRZYŻOWEJ
tabela ma tzw. główkę oraz boczek tabeli
ważną sprawą jest ustalenie kierunku procentowania. Nic nie stoi na przeszkodzie, by (zwłaszcza dzięki komputerowi) policzyć procenty w obie strony.
Ale sens ma tylko liczenie procentów dla poszczególnych kategorii zmiennej niezależnej. Zwyczajowo tę zmienną umieszczamy w główce tabeli, a zatem:
liczymy procenty w pionie- w kolumnach tabeli
podstawą procentowania są więc liczby…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)