Tygodniki rosyjskie - informacje ogólne

Nasza ocena:

3
Pobrań: 91
Wyświetleń: 777
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Tygodniki rosyjskie - informacje ogólne - strona 1 Tygodniki rosyjskie - informacje ogólne - strona 2 Tygodniki rosyjskie - informacje ogólne - strona 3

Fragment notatki:

INFORMACJE OGÓLNE Rok przed słynnym kwietniowym plenum KC KPZR, będącym formalnym początkiem pierestrojki, nakłady gazet i czasopism były imponujące; Literaturnaja Gazieta - 3300 tys. egz.;
Hasła czasów przełomu to: głasnost (jawność), pierestrojka (przebudowa) i nowoje myszlenije ( nowe myslenie);
W czasach przełomu pisano głównie na tematy historyczne; dokonywano swego rodzaju rozliczenia ze starym systemem - rehabilitowano nie tylko pojedyncze osoby (ofiary represji stalinowskich), ale także poglądy i kierunek myślenia, które wcześniej uznawane były za oportunistyczne lub kontrrewolucyjne;
Z czasem media zajęły się także istotnymi problemami z życia radzieckiego, jak: przestępczość, prostytucja, narkomania, a nade wszystko brudna wojna w Afganistanie. Pisano także o bezrobociu i katastrofach ekologicznych. Wcześniej kwestie te nie były poruszane na łamach prasy, zupełnie jakby te problemy nie istniały lub też w ogóle nie dotyczyły radzieckich obywateli.
W czasach przełomu obok tzw. czasopism zachowawczych pojawia się tzw. prasa pierestrojki; wśród nich największą poczytnością cieszą się tytuły: Argumienty i fakty, Moskowskije nowosti, Ogoniok; nazywane „dziećmi czasu przemian”
Dwa pierwsze tytuły swoją silną i w miarę stabilną pozycją na rynku zawdzięczały osobom redaktorów naczelnych - odpowiednio Władisławowi Starkowowi i Jegorowi Jakowlewowi, którzy radykalnie zmienili dotychczasowe formuły gazet, przede wszystkim uatrakcyjniając ich publicystykę;
Warto zauważyć, że choć tygodniki te były dziećmi pierestrojki już w 1990 roku stanęły w wyraźnej opozycji wobec centralnych władz partii, a także samego Gorbaczowa;
Rok 1993 okazał się datą szczególną, jeśli chodzi o status własnościowy licznych, w szczególności drukowanych, środków przekazu. Odebranie lokalnym radom delegatów statusu założyciela pisma sprawiło, że formalnymi właścicielami wielu gazet i czasopism zostały ich zespoły dziennikarskie. Wkrótce jednak ze względu na swą słabość ekonomiczną, większość z nich znalazła partnerów, wspomagających finansowo ich działalność. W tej liczbie znalazły się nie tylko przedsiębiorstwa i osoby prywatne, ale także terenowe organy administracji państwowej, zasilające media różnego rodzaju subsydiami. Tylko nieliczne tytuły po owym uwłaszczeniu potrafiły samodzielnie, bez pomocy zewnętrznej utrzymały się na rynku. Wśród nich: Argumenty i fakty oraz Moskowskije nowosti;
Wśród środków drukowanych bardzo dużą popularnością cieszą się tytuły cotygodniowe, przy czym zdecydowaną większość z nich stanowią gazety. Klasycznych ilustrowanych magazynów tygodniowych ukazuje się w Rosji stosunkowo niewiele; na poziomie ogólnokrajowym zasadniczo znajdujemy tylko społeczno-polityczne: Nowoje Wremja, Echo Płaniety, Ogoniok i Stolica. Inne tygodniki wydawane w formule gazetowej są w rzeczywistości gazetami cotygodniowymi. Zaliczmy do nich min. Argumienty i fakty, Moskowskije nowosti, Literaturnaja gazieta, Obszczaja gazieta. Mają one charakter pism społeczno-politycznych.


(…)

… dysponują oni ponad połową akcji, co umożliwia im zmiany kadrowe. Zmiany w Itogach, zlikwidowanie Siegodni oraz wymuszone roszady w kierownictwie niezależnej stacji telewizyjnej NTV postrzegane są jako tłumienie głosu mediów niechętnych prezydentowi Władimirowi Putinowi. Przedstawiciele Gazpromu zaprzeczają jednak przypuszczeniom jakoby koncern działał na zlecenie Kremla i na jego rozkazy starał…
…, nie tyle wśród elit, co wśród społeczeństwa;
zamieszcza zwięzłe informacje i komentarze na aktualne tematy społeczne i polityczne;
Należą do Domu Wydawniczego Argumienty i Fakty;
13.10.1989 r. tytuł opublikował listę 37 najpopularniejszych deputowanych ludowych, pomijając osobę Michaiła Gorbaczowa. Reakcja władz na to działanie była natychmiastowa. Red. naczelny Starkow dwa dni później został wezwany…
… po to, żeby ją uśmiercić - prawdopodobnie na zlecenie Kremla, który pod rządami Władimira Putina zaczął robić porządek na rynku mediów, eliminując z niego większość niepokornych. Nowy właściciel pisma Wiaczesław Lejbman, to biznesmen z Sankt Petersburga.
ITOGI
18.04.2001 - po zwolnieniu redaktora naczelnego i części dziennikarzy z rosyjskiego tygodnika "Itogi", amerykański "Newsweek" zastanawia się nad wycofaniem…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz