Trzy formy negatywnej reakcji na przepych, zakłamanie:
1. John Loudon ogród Garde SQUE, negował łączenie w obrębie jednego parku gatunków mających różne wymagania warunków klimatycznych,- dbałości, - pielęgnowania,- tworzenie arboretum lunaparków,-każda roślina zasługuje na to by stworzyć odpowiednie warunki,- powstają pierwsze kolekcje dendrologiczne, -różnica w doborze roślinności(rodzima roślinność jest zastępowana przez roślinność aklimatyzowaną
2. William Robinson, Gertrude Jekyll (od lat 70 XIXw), chęć powrotu do lokalnych tradycji,- rezydencje próbowano zastąpić tzw. Cottage tłumaczy się jako chata (dom kryty strzecha, murowane z kamienia konstrukcje drewniane wypełnione cegłą, domy zamożne nie związane z chatą wiejską, ucieczka w kierunku zamożnej tradycji rezydencji ), zaczyna się reakcja na uprzemysłowienie (ludzie staja się zmęczeni tym co ich otacza, widza idealne rozwiązanie, koniec z założeniami ściśle geometrycznymi, nie ma parterów, dywanów kwiatowych ),
powrót do rabaty, jako jednobarwne, roślinność różnej wysokości pozostawiona sama sobie,
sięgnięcie po gatunki spotykane w naturalnych środowiskach spotykane na łąkach np. wrzosy dzikie goździki, zioła, wiązało się z wzmożonym zainteresowaniem religią,
w anglii II połowa XIX wieku odrodzenie katolicyzmu związane ze środowiskiem artystycznym (zaczynają się interesować sztuką średniowieczną ogrodową, myślenie o ogrodzie jako symbol raju łąki) powrót do tego sposobu postrzegania ogrodu, nie ma podjazdów gazonów, wchodzimy na teren posesji tak jak byśmy wchodzili na teren zagrody, charakterystyczne wprowadzenie ścieżek kamiennych), fascynacja sztuką japońską
-WERNAKULARYZM- powrót do form rodzimych , jeden z przejawów architektury rodzimej
- wykorzystywanie wielu różnych traw z różniących się odmian trawy , barwą, wysokością darń w formie parterów gdzie geometrycznie był ukształtowany ornament albo parter gazonowy
-trawnik był równo wystrzyżony, zieleń jednorodna idealna
- zieleń soczysta, barwna, pomiędzy kamieniami były wysadzane trawy aby wyglądały na naturalnie się pojawiające
-tworzono w podwójny sposób ogrody, jedne jeżeli znajdowały się pod miastem tworzono kompozycyjnie otwarte oś widokowa zamknięta np. pergolą, chodząc pod niemożna było podziwiać to co było na zewnątrz - dotyczyło to dużych ogrodów
- nawet na małych powierzchniach próbowano stworzyć wszystkie elementy ogrodu romantycznego
3. powrotów do ogrodów nowożytnych XVII gdzie związek między architekturą a ogrodem był bardzo silny, - jedne wnętrze ogrodowe powrót do kształtowania tych wnętrz kompozycji bardziej konsekwentnej,
(…)
… gastronomiczne teatry , przyjęło się to gdy był silny rozwój ekonomiczny.
- w europie z opóźnieniem lata 20 po I wojnie światowej
- były o nawierzchni kamiennej, służyły kąpielą słonecznym jak i rozrywką firma zapewniała dostęp do ogrodów
- w okresie międzywojennym wprowadzono dach płaski
- uzyskanie czystych brył geometrycznych, wprowadzenie dachów płaskich
- roślinność w donicach, wprowadzenie kaktusów , sukulentów, przejaw fascynacji kulturą prekalumbijską
- umasowienie sztuki ogrodowej, okna kwiatowe, sprowadzenie roślinności do mieszkania szklarnie- ogrody zimowe
- XIX w sprowadzenie roślinności do mieszkania, uzyskiwano niezbędne warunki
ODRODY WIĘKSZE SAN SIMEON HERSTA
- jest marzeniem jak z bajki, ale w miejscu z którego można było obserwować wszystko dookoła, ogród powinien być bogaty niedostępny…
… albo alpinarium, duże znaczenie miały sztuki japońskie
- preferowanie jednogatunkowych ogrodów np.ogród skalny, wodny, rosarium, alpinarium
- połączenie części ozdobnej z częścią użytkową, np. z sadem ,- ogród jest kształtowany z warzyw zioł, - użyteczność jest postrzegana jak w średniowieczu raj gdzie wszystkie elementy są istotne
-pomiędzy kamieniami wyrastają trawy, bylin
- używanie kamieni przy tworzeniu…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)