Fragment notatki:
KONKLUCJANIZM- gł. religia Chin. Skupiała się na rzeczywistości, danej nam na co dzień, człowiek powinien dążyć do ideału(rozsądek, lojalność, w pełni odpowiedzialny za rolę w państwie), wpisany nurt antyindywidualności. Przełożenie na sztukę ogrodową: pośredni wpływ rozumowania na wygląd ogrodów
otaczanie zabytkiem
pokazywanie majątku, uzupełnienie rezydencji
ogród wpisany w pozycję obywatela i podkreślenie swojej hierarchii
TAOLINIZM
chęć połączenia człowieka z naturą(naturalne obrazy w mikroskali, budowa wszechświatów)
popierano badania nad przyrodą
ogrody kształtowane jako kolekcje botaniczne, dendrologiczne
Wpływ: *rezydencje związane z podmiejskimi, z niezmienionymi krajobrazami wiejskimi,
*rezydencje-zamknięte- ciągły kontakt z niezmienioną scenerią-krajobraz zapożyczony- człowiek chciał żyć w samotności bez rutynałów dworskich.
BUDDYZM
- przyszedł z Indii, pojawienie się pagody.
Wpływ:
silny symbol raju(wieczna szczęśliwość), przez samodoskonalenie, rozwój swojej osoby.
podział na świat męski i żeński, absolutnie sprzeczny i różny, za pomocą sztuki zawierającej przeciwne sobie realizacje
Ogród:
elementy wodne, wyspy na jeziorach, stawach z dziką roślinnością-symbolika raju CHARAKTER OGRODÓW CHIŃSKICH
fizycznie zamknięte
niezależne od wielkości(duże ogrody cesarskie bogatych ludzi)
bramy-było jedno wejście ale bardzo ważne
symboliczne podejście do wszystkiego co jest w ogrodzie (za murem widoczne drzewa)
mniejsze kompozycje-forma połączonych ze sobą obiektów, dziedzińców w środku kształtowane na ogrody zamknięte
symbolika większa- odwoływano się do struktur organicznych:
*skały, kamienie-szkielet wszechświata
*elementy wodne-krwioobieg przyrody
*roślinność-ciało jako wypełnienie. Roślinność miała swoje cechy
-lotos-doskonałość, czystość
-chryzantema-długowieczność
-bambus-przyjaźń
-sosna-wysoki status człowieka
*wschód-kierunek pozytywnych wieści, nowin
*zachód-kierunek nieczystości, zła
*ustawienie rezydencji w kierunku płd.(ogród) północ(dom)
*ścieżki wyłożone kamieniami, mozaiką
Nie ma: trawników, rabat, parterów kwiatowych, większych przestrzeni, polan.
WYPEŁNIENIE OGR. CHIŃSKICH
”białe plamy”-zbiorniki wodne, po środku wyspy, stałego gruntu jest mniej niż wody
dużo pawilonów
gł. brama przez ogrody do rezydencji, z gł. dziedzińca widać obraz całości ogrodu
(…)
… rybackie (dworzanie przebierali się i odgrywali sceny)
*związek z malarstwem-sposób komponowania.
*starano się kształtować pewne scenerie, które miały być oglądane w czasie spacerów, obrazy widziane w pewnych pkt. Widokowych miały oddziaływać na emocje, wyobraźnię.
*psychologie człowieka miała wpływ na kształtowanie zieleni.
*częste porównanie parków do galerii obrazów.
*GROTY-ulubiony element XVIII…
… miejscem-krajobrazem, gat roślin, historią narodu, w parkach romantycznych stawiano pierwszy pomnik bohaterom, pierwsze muzea, miłość-do ojczyzny.
FILOZOFIA PANTEISTYCZNA
*inne podejście do natury, osadzona w religii chrześcijańskiej-cały świat jest zmieniającym się Bogiem.
*silniejszy związek z krajobrazem, tworzenie punktów widokowych, miały pobudzić do zadumy religijnej, postrzeganie Boga w każdym…
… powinny być „pomosty”
parki wchłania miasto, uzdrowisko, wszystkie relikty leśne, pastwiska, łąki.
JEDNOLITA KOMPOZYCJIA PARKÓW „MURZAKÓW”
swobodne kształtowanie przestrzeni
zagrody wiejskie uzyskiwały już pewną formę architektoniczną na wzór angielskich domów wiejskich
świadome wykorzystanie koryta rzeki, kształtowanie wodospadów
olbrzymie polany-odczuwalne przestrzenie, punkty widokowe powinny kończyć…
…, zetkniecie się z dziką naturą, groźną przygoda i niebezpieczeństwem(strona emocjonalna i estetyczna)
LIBERALIZM- dążenie do demokracji, narody góralskie funkcjonują w innym ustroju, nastąpiła fascynacja przyrodą i klimatem, obfitości roślinności, obrazy te utrwalone zostały:
W MALARSTWIE PEJZAŻOWYM- malarstwo utrwalające wygląd krajobrazu włoskiego, pejzaż ściśle związany z architekturą antyczną, natura jest tam dzika i nie zmieniona (świątynie, pojedyncze rzeźby w niezmienionym pejzażu)
FASCYNACJA RUNAMI- relikt budowli traktowany estetycznie pomysł żeby tworzyć coś co miało imitować krajobraz niezmieniony przez człowieka.
Połączenie krajobrazu, reliktów antycznych ze zjawiskami, które w silny sposób oddziaływały na emocje człowieka np. burze, wicher, wsch.-zach. słońca, sztormy- coś co umyka możliwością…
…-neogotyk, RENESANSEM-neorenesans
RELATYWIZM-podchodzenie do wszystkiego postrzegając zróżnicowanie sytuacji
HISTORYZM (ELEKTYZM)- wracanie do różnych epok historycznych, element odróżniający XIX-wieczny park od XVIII
scenerie budowlane jak obrazy w XVIII, w parku XIX-wiecznym bardzo ważny jest sam ruch, poznawanie parku poprzez spacer-nowy wymiar w poznawaniu sztuki.
zainteresowanie rodzimością-konkretnym…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)