To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Transport multimodalny Elementy warunkujące zaistnienie transportu multimodalnego 1.konieczność użycia środków transportowych, pochodzących z co najmniej dwóch gałęzi transportu; 2.konieczność wystąpienia tylko jednej umowy o przewóz multimodalny; 3.konieczność zaangażowania tylko jednego organizatora odpowiedzialnego za przebieg dostawy towaru i posługującego się dokumentem przewozowym obejmującym całą trasę dostawy; 4.konieczność zjednostkowania ładunku, co oznacza, że towar podlega manipulacjom przeładunkowo-składowym w całości wraz z kontenerem lub środkiem transportowym. Wyróżniki idei multimodalizmu 1.świadczenie szerokiego wachlarza usług kompleksowych; 2.przejęcie wielu funkcji związanych z organizacją, koordynacją, realizacją i zarządzaniem procesami transportowymi przez operatora transportu multimodalnego; 3.zmniejszenie ogólnego czasu transportu; 4.zmniejszenie zintegrowanych kosztów transportu; 5.uproszczenie procedur związanych z przemieszczeniem towarów. Realizacja celów systemowych multimodalizmu dokonuje się według następujących warunków: 1.technicznych; 2.technologicznych; 3.organizacyjnych; 4.prawnych; 5.ekonomicznych; 6.dokumentacyjnych; 7.informacyjnych; 8.zarządzania; 9.logistycznych. Kryteria podziałów transportu multimodalnego 1.zasięg (na: lądowo-morski i lądowy); 2.rodzaj użytych jednostek ładunkowych (na: kontenerowy, pojemnikowy, naczepowy i typu „double stack”); 3.charakter użytych środków transportowych (na: szynowo-drogowy, szynowo- morski, drogowo-morski i drogowo-lotniczy); 4.liczbę dysponentów-właścicieli środków transportowych (na: jednopodmiotowy i wielopodmiotowy); 5.charakter operatora (na: bezpośredni, gdzie operatorem jest przewoźnik główny i pośredni, gdzie operatorem jest np. NVOCC lub przewoźnik pomocniczy); 6.sposób ustalania cen i odpowiedzialności (na: odcinkowy i jednolity). Podsystemy transportu multimodalnego •Ze względu na stosowane pojazdy i podporządkowane im techniki przeładunku wydzielono podsystemy transportu multimodalnego: – transport multimodalny nie towarzyszący ; – transport multimodalny towarzyszący. Transport multimodalny nie towarzyszący •W tym podsystemie naczepy siodłowe, nadwozia wymienne oraz kontenery przewozi się na wagonach kieszeniowych lub platformach kontenerowych . •Układy jezdne naczep znajdują się w „ kieszeniach ”, czyli obniżonych częściach wagonów. • Przeładunek jest realizowany metodą pionową
(…)
…, a
ciągniki i kierowcy nie uczestniczą w przeładunku.
Transport multimodalny towarzyszący
•Na kolejowych platformach niskopodłogowych przewozi się samochody
ciężarowe jednoczłonowe i z przyczepami, ciągniki siodłowe z naczepami.
•Pojazdy załadowuje się wykorzystując ich własny napęd.
•Na stacji docelowej opuszczają skład, kolejno zjeżdżając po pomoście uchylnym,
a kierowcy towarzyszą pojazdom, zajmując…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)