Tomasz z Akwinu eklektyzm Arystotelesa i chrześcijaństwa
poznanie istoty rzeczy jest niedostępne - brak intuicji intelektualnej
prawo natury wywodzi się od boga (jest fragmentem prawa wiecznego), ale nie należy go wiązać z religią
prawo wieczne jest rozporządzeniem rozumu boga - celem jest dobro powszechne całego świata, jest poznawalne rozumowo
na prawie wiecznym oparte jest prawo boskie - stosunki człowieka z bogiem
warunki obowiązywania prawa:
niesprzeczność z prawem natury zadnej normy
odpowiedniość - sprzyjanie norm prawnych rozwojowi natury ludzkiej
prawa wynikające z prawa natury tworzą prawo ludów (ius gentium) - bez niego niemożliwe jest funkcjonowanie społeczeństw
prawa powstałe w drodze szczegółowego dookreślenia tworzą prawo pozytywne
prawo natury poznawane jest rozumowo i empirycznie na podstaie poznania natury człowieka
uniwersalna zasada prawa natury: dobro czynić, zła unikać
prawo natury zmienia się tylko o tyle o ile zmienia się natura ludzka - w ramach tego schematu obowiązuje ono niezmiennie jako formuła, której treść zmienia się w konkretnych warunkach
prawo pozytywne jest zmienne w czaise i przestrzeni i wiąże się z zewnętrznym przymusem, który nie jest konieczny dla prawa natury wynikającego z natury człowieka
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)