Thompson - aktywne słuchanie

Nasza ocena:

5
Pobrań: 161
Wyświetleń: 1393
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Thompson - aktywne słuchanie - strona 1

Fragment notatki:


Aktywne słuchanie Sześć poziomów słuchania : Nieprzytomny wzrok
Automatyczna odpowiedź (tak, tak, tak)
Mogę powtórzyć kilka ostatnich słów
Mogę odpowiedzieć na pytania (tutaj zaczyna się prawdziwe słuchanie) (dobry sposób na sprawdzenie czy ktoś słucha to zapytać „Co o tym myślisz?”, zamiast „Powtórz co mówiłem”)
Mogę wytłumaczyć komuś innemu
Mogę nauczyć kogoś innego
Dlaczego ludzie nie słuchają ? Poziom zainteresowania (nudny temat)
Czynniki rozpraszające uwagę (zewn.)
Dialog wewnętrzny (gdy wydaje nam się, ze ktoś wolno mówi i możemy sobie „pozwolić” na rozmyślania)
Sposób przekazywania wiadomości (monotonnie, nieadekwatnie)
Mowa ciała (np. niezgodność mimiki i treści)
Kontakt wzrokowy (a raczej jego brak)
Oczekiwanie na zabranie głosu
Zwyczaj niesłuchania (po prostu)
Obrona [percepcyjna]
Co należy robić ? wiedzieć dlaczego ludzie nie słuchają
aktywnie słuchać i zadawać pytania (sposób przekonania innych do naszego punktu widzenia)
Kiedy należy słuchać ? Kiedy potrzebujemy informacji
Gdy osoba mówiąca jest dla nas ważna
Gdy istnieje możliwość niezrozumienia (trudny tekst, lub np. akcent)
Gdy treść zawiera silne komponenty emocjonalne
Kroki zmierzające ku aktywnemu słuchaniu Odpowiednie proporcje (2:1 - mamy w uszu i 1 usta)
Utrzymywanie kontaktu wzrokowego (ale nie gapienie się)
Robienie notatek (lub nagrywanie za zgodą)
Unikanie kończenia zdań innych ludzi (wywołuje frustrację mówiących i może być przyczyną wtopy)
Pokazywanie, że się słucha (potwierdzanie, przytakiwanie, etc)
Unikanie oceniania (szczególnie stereotypów)
Zadawanie pytań Zadawanie istotnych pytań - lepiej zadawać więcej pytań odnośnie jednego tematu, niż po jednym pytaniu na każdy temat. Najlepsze są pytania typu „dlaczego”. Zamiast pytać o wszystkich znajomych, lepiej np. zapytac „dlaczego go lubisz” itd.
Robienie przerw, przed rozpoczęciem wypowiedzi (robi dobre wrażenie i wyciąga więcej z rozmówcy. Czasem powoduje, iż zmienia on zdanie, daje się przekonać)
Metoda szybkiego powtarzania - powtarzanie w myśli tego co ktoś właśnie powiedział (na bieżąco). Uważać na wyraz twarzy. Niezła pointa : Pamiętamy 5% tego co słyszymy, 25% tego co widzimy i 90% tego co robimy. ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz