To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
TEORIE HUMANISTYCZNE Każdy z nas ma motywacje aby osiągnąć cel
Ostateczny cel życia ludzkiego - samourzeczywistnienie
Motywacja niedoboru poszukujemy miłość, dostarczamy jedzenie, to powoduje że możemy uniknąć pewnych chorób, pozwala leczyć schorzenie) i motywacja wzrostu (daje zdrowie, pragnienie bycia zrozumianym, pomaganie innym)
Piramida Maskowa Potrzeby samorealizacji
Potrzeby uznania
Potrzeby przynależności i miłości
Potrzeby bezpieczeństwa
Potrzeby fizjologiczne
Maslow stworzył swoją koncepcje na podstawie badań nad osobami zdrowymi i twórczymi.
Zalety:
Optymizm
Sugerują ścieżkę jaką mamy podążać
Choć nie wszyscy uzyskają potrzebę samorealizacji, dlatego nie od wszystkich możemy tego oczekiwać
Wady:
Trudność przeniesienia pojęć na badania operacyjne, czy rzeczywiście tak jest jak teoretycy uważają
TEORIE UCZENIA SIĘ - I. Pawłow
Zmiany rozwojowe mają charakter Ciągłych zmian ilościowych; ludzkie zachowanie jest bardzo plastyczne, które jest ograniczone przez biologię i od zdarzeń które nam towarzyszą. Rozwój rozpatrywany jest liniowo, poprzez nabywanie kolejnych doświadczeń. Głównym prawem jest prawo uczenia się. Zmiany nie są traktowane jako funkcja wieku ale są skutkiem stymulacji zewnętrznej i procesu uczenia się. Akcent kładziony jest na otoczenie dziecko. Nie zaprzecza się informacją zawartym w genach ale możemy zmieniać zachowania.
Warunkowanie klasyczne - zasada uczenia się polegająca na wywołaniu istniejących już reakcji nowymi sygnałami Bodziec bezwarunkowy (naturalny, niewyuczony)
Reakcja bezwarunkowa (naturalna, niewyuczona)
Pogłaskanie dziecka po policzku powoduje, ze odwraca głowę i zaczyna ssać. Bodziec warunkowy (wyuczona)
Reakcja warunkowa (wyuczona, pojawiająca się w wyraźnym związku z bodźcem warunkowym)
Rola warunkowania klasycznego w wyuczeniu się reakcji emocjonalnych; istotne w okresie niemowlęcym Teoria uczenia się B. Skinner
Warunkowanie instrumentalne - uczenie podejmowania lub unikania zachowań ze względu na ich konsekwencje
Wzmocnienie prowadzi do wzrostu częstości wykonywania jakiejś reakcji; wzmocnienie pozytywne - poprzez pojawienie się określonego zjawiska po wykonaniu reakcji, wzmocnienie negatywne - poprzez usunięcia w wyniku reakcji jakiegoś działającego zjawiska lub niedopuszczenie do pojawienia się określonego czynnika przez uprzednie wykonanie reakcji
(…)
… jest rekonstrukcja i reintegracja struktur poznawczych
Następuje przejście od jednostronnego sposobu myślenia, który związany jest z czynnościami wykonywanymi na przedmiotach przez odwracalne operacje umysłowe, które umożliwią rozpoznawanie myśli w różnych wariantach konkretnych działań do w pełni zinterywiozowanego (?) aspektu myśleniowego.
schemat - wewnętrzna struktura poznawcza, która dostarcza nam wskazówek…
… można wyróżnić procesy elementarne (ukształtowane przez ewolucje) i wyższe funkcje psychiczne (powstałe w toku rozwoju historycznego)
Rozwój wyższych funkcji psychicznych w ontogenezie obejmuje (1) procesy opanowania zewnętrznych środków kulturowych rozwoju myślenia (języka, pisania, rachunku, rysunku), (2) rozwój tych funkcji psychicznych Specyfika rozwoju psychicznego człowieka polega na dokonywaniu…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)