Teoria strukturalno-genetyczna

Nasza ocena:

3
Wyświetleń: 826
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Teoria strukturalno-genetyczna - strona 1

Fragment notatki:

Teoria strukturalno-genetyczna, badania R. Gol d mana Ronald Goldman nawiązywał do przekonania Jamesa, że myślenie religijne, w sposobie i metodzie, nie różni się od myślenia w innych dziedzinach . Podjął badania nad myśleniem religijnym dzieci na bazie paradygmatu Piageta. Przebadał 200 dzieci w wieku 6-15 lat stawiając pytania o zrozumienie historii biblijnych (Exod.3,1-6; płonący krzew; Exod.14; przejście przez Morze Czerwone; Mt 4,1-11; kuszenie Jezusa). Przeniósł stadia rozwoju wyodrębnione przez Piageta na treści religijne, odpowiednio przyporządkowując:
a) intuicyjne myślenie religijne w stadium przedoperacyjnym,
b) konkretne religijne myślenie w stadium konkretno-operacyjnym,
c) abstrakcyjne myślenie religijne w stadium operacji formalnych.
Słabą strona tej koncepcji jest brak akceptacji dziecięcych przeżyć i koncentrowanie się na modelach myślenia ludzi dorosłych. Przeniesienie modelu piagetowskiego na myślenie religijne powoduje koncentrowanie się na tym "czego dzieci jeszcze nie mogą" (Bucher 1990), np. intuicyjne myślenie religijne określane było jako niesystematyczne, fragmentaryczne, nielogiczne, niespójne, egocentryczne. Podobnie konkretne myślenie religijne dotyczy tylko treści konkretnych, a biblijne opowieści są rozumiane dosłownie. Dopiero myślenie abstrakcyjne było potraktowane jako wzajemnie powiązane, logiczne, hipotetyczne i zwarte. ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz