To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Wykład IV Teoria Rozwoju Kultury: Ewolucjonizm - najstarsza z teorii, historiozoficzne XIX w, wg Darwina. Ewolucja - zmienność kierunkowa, kumulatywna. Zmiana społeczna - nie każda jest ewolucjonistyczna: X1 / X2 = ewolucjonizm X1X2= zmiana regresywna X1=X2= zmiana zerowa X - zmiany cząstkowe (fragmentaryczne, np. sposób ubierania się) Ewolucjonizm - teoria ogólnych zmian globalnych. Przechodzenia od jednego do drugiego typu społeczeństwa. Rewolucje: (koncepcje społeczeństw) -rolna -industrialna -informatyczna Fukuyama - „Koniec historii” - ewolucja nie ma końca. Hegel - istotą świata społecznego jest zmienność. „Świat jest na tyle stały, na ile stała jest jego zmienność” (z filozofii już wiecie, że Hegel był pojebem, więc się nie przejmujcie) Dyfuzjonizm - rozwój przychodzi z zewnątrz, poprzez zapożyczenia. Lata 20/XX wiek.
Kultura to zbiór elementów wyróżnionych ze względu na formę i treść. Brak polemik ewolucjonistów z dyfuzjonistami. Ewolucjonizm w obrębie kulturowym. Dyfuzja idei, wartości, przedmiotów. Mechanizmy dyfuzjonizmu: I Dobrowolne/ Przymusowe II Żywiołowe/Zorganizowane
D+Z - stosunki międzynarodowe
P+Z - wojny, podboje
D+Ż - turystyka
Ż+P - gorączka złota
Cywilizacja Mezopotamii - pierwszy zorganizowany krąg kulturowy. Kręgi powstające ku zachodowi: Egipt, Grecja, Europa Zachodnia, Stany Zjednoczone. Trend biegnący na wschód: Indie, Japonia, Pacyfik Miejsce styku: Pearl Harbor (ja pier….) Kręgi Kulturowe - zasięg ponadnarodowy Powszechniki kulturowe - własność społeczeństwa globalnego np. zegarek samochód.
Funkcjonalizm - Bronisław Malinowski - prekursor. Polemika z dyfuzjonistami. Istotę kultury określa funkcja. Pożądane następstwa - Funkcja Eufunkcjonalne - coś korzystne dla czegoś Dysfunkcjonalne - coś niekorzystne dla czegoś
Wartość przedmiotu określa funkcja, nie forma, np. sztućce, które prymitywni przywieszali do boku jako ozdoby (ten gość musi mi dać adres swojego dilera).
Rezygnacja z badań gabinetowych na rzecz badań w terenie
Kultura jest funkcjonalna wobec ludzkich potrzeb. Potrzeby: Nutrytywne (pożywienie) Społeczno - kulturowe Potrzeba - brak czegoś. Wywołuje stan napięcia, co zmusza do jego redukcji, osiągnięcie równowagi. (patrz piramida potrzeb) Świadomość potrzeby
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)