To tylko jedna z 23 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Teoria organizacji i zarządzania Jest to nauka o pracy. Teoria ta jest nauką interdyscyplinarną.
Poglądy na prace: praca rozumiana jest jako kara ( służy zaspokajaniu potrzeb fizjologicznych i egzystencjalnych )
praca rozumiana jako dobro samoistne
praca jako środek zaspokajania potrzeb
„Laborem Exercens” - jaki ma być człowiek pracy
Jan Paweł II: “Podstawą określenia wartości pracy ludzkiej nie jest przede wszystkim rodzaj wykonywanej pracy, ale fakt, że ten kto ją wykonuje jest człowiekiem”
Książka: rodzaje pracy
podział nauk
rozwój nauk o org. i zarz.
Definicja Pracy: Praca - to wszelki splot czynów mający na celu pokonywanie trudności dla uczynienia zadość czyimś potrzebom istotnym.
Definicja socjologiczna: Praca- jest to społecznie zorganizowany zespół czynności, którego efektem jest wytwarzanie wartości materialnych i społecznych ( duchowych ) zaspokajających istotne potrzeby ludzkie, które na bazie istniejących stosunków społecznych wyznacza jednostkom określoną pozycję w społeczeństwie.
Ps ychologia pracy - bada psychikę człowieka ( procesy psychologiczne, stany psychiczne i cechy osobowości ), w toku pracy w celu zwiększenia wydajności i kształtowania ważnych dla pracy zawodowej cech osobowości.
Przedmiot psychologiczny pracy stanowią: Problem kwalifikacji czyli badanie ogółu warunków psychicznych określających to co człowiek może robić. Problem motywacji, czyli określenie tego co człowiek chce robić.
Decydujący wpływ na nowe spojrzenie kultury organizacyjnej miały:
gospodarskie sukcesy Japonii oparte na niespotykanych w USA i Europie sumienności panującej w firmach Japońskich
powrót do metod jakościowych w procesie zarządzania
poszukiwanie nowych rozwiązań w sferze zarządzania w obliczu długotrwałego kryzysu tradycyjnych struktur i procesów funkcjonowania przedsiębiorstw
Kultura Polska wartości
zwyczaje
bohaterowie
wzorce zachowań
sposób komunikacji
kościół
gościnność
Mickiewicz
częste rozmowy
łacina chodnikowa
wolność
lenistwo
Wałęsa
skróty
historia
religijność
Piłsudski
plotki
Kultura organizacyjna:
1. Widoczne efekty:
produkty
działania
wystrój wewnętrzny
technologia
2. Wartości :
normy wyznaczające działania
podział wartości na dobre i na złe
3. Podstawowe założenia
(…)
…, ustalenie środków do wykonania wyznaczonych celów i określenie niezbędnych kwalifikacji zespołu uczestniczącego w zadaniach.
Cele powinny być:
realne
ambitne
jasne i zrozumiałe
możliwe do zmierzenia
określać odpowiedzialność
określać czas realizacji
zorientowanie na siły i środki lub
zorientowanie na produkcję lub
(w dalszej perspektywie) ukazywać stanowczy zamiar lub
(w bliższej) być zorientowanym…
… dostosowanie się do tych zmian stanowi właśnie realizację zasady elastyczności.
Organizacja nieformalna
Mała grupa - to zbiór osób stykających się ze sobą na tyle, aby każda z nich zyskała zasób wrażeń o pozostałych osobach jako indywidualnych wystarczający co najmniej do utrwalenia sobie samego faktu ich obecności. Organizacja nieformalna stanowi sieć osobistych powiązań między pracownikami wyrażającą ich dążenia do zaspokojenia potrzeb, których nie mogą zaspokoić w ramach organizacji formalnej. Organizacje ma charakter spontaniczny i kształtuje się w różnych obszarach działalności firmy.
Cechy charakterystyczne organizacji nieformalnej:
Grupy nieformalne nie mają sztywnego i utrwalonego systemu władzy kierowniczej
Obowiązuje niepisany kodeks postępowania, ale tym bardziej przestrzegany przez członków grup nieformalnych
Grupy nieformalne nie mają sztywnych przepisów prawnych
Kierującym jest przywódca wybierany
Celem tych grup jest satysfakcja i zaspokojenie potrzeb istotnych dla działającego
Układ grupy nieformalnej jest przypadkowy, w strukturze nieformalnej nie ma depersonalizacji a więc członków grupy łączy więź jak najbardziej osobista, bez istnienia takiej więzi grupa się rozpada Grupy…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)