Teoria organizacji i zarządzania

Nasza ocena:

5
Pobrań: 42
Wyświetleń: 6804
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Teoria organizacji i zarządzania - strona 1 Teoria organizacji i zarządzania - strona 2 Teoria organizacji i zarządzania - strona 3

Fragment notatki:

Dokument ma 24 strony i porusza takie tematy jak: definicja pracy, socjologiczna definicja pracy, psychologia pracy, kultura polska, organizacja, otoczenie bezpośrednie organizacji, otoczenie pośrednie organizacji, organizacje w znaczeniu przedmiotowym, efekt synergiczny, podejście do zmian organizacyjnych (reaktywne, proaktywne, aktywne), zarządzanie w kryzysie, diagnoza sytuacji przedsiębiorstwa, restrukturyzacja i jej rodzaje, etapy sytuacji kryzysowej, sprawność organizacji w procesie zmian, współczesne tendencje w zarządzaniu, model zarządzania i jego składniki, funkcje zarządzania: funkcja planowania, funkcja organizowania, funkcja motywowania, funkcje płac: funkcja motywacyjna, dochodowa, kosztowa, społeczna, style kierowania: styl autokratyczny, demokratyczny, liberalny (nieingerujący), styl zarządzania europejskiego, funkcje kontroli, organizacja wirtualna i jej cechy, gospodarowanie czasem pracy, struktura organizacyjna, funkcje struktury organizacyjnej, zasady budowy struktury organizacyjnej, organizacja nieformalna, techniki zarządzania, proces podejmowania decyzji, zarządzanie strategiczne, strategia organizacji, oceny okresowe i szkolenia, szkolenie i rozwój pracowników.

Teoria organizacji i zarządzania
Jest to nauka o pracy. Teoria ta jest nauką interdyscyplinarną.
Poglądy na prace:
praca rozumiana jest jako kara ( służy zaspokajaniu potrzeb fizjologicznych i egzystencjalnych )
praca rozumiana jako dobro samoistne
praca jako środek zaspokajania potrzeb
„Laborem Exercens” - jaki ma być człowiek pracy
Jan Paweł II: “Podstawą określenia wartości pracy ludzkiej nie jest przede wszystkim rodzaj wykonywanej pracy, ale fakt, że ten kto ją wykonuje jest człowiekiem”
Książka:  rodzaje pracy
 podział nauk
 rozwój nauk o org. i zarz.
Definicja Pracy:
Praca - to wszelki splot czynów mający na celu pokonywanie trudności dla uczynienia zadość czyimś potrzebom istotnym.
Definicja socjologiczna:
Praca- jest to społecznie zorganizowany zespół czynności, którego efektem jest wytwarzanie wartości materialnych i społecznych ( duchowych ) zaspokajających istotne potrzeby ludzkie, które na bazie istniejących stosunków społecznych wyznacza jednostkom określoną pozycję w społeczeństwie.
Psychologia pracy - bada psychikę człowieka ( procesy psychologiczne, stany psychiczne i cechy osobowości ), w toku pracy w celu zwiększenia wydajności i kształtowania ważnych dla pracy zawodowej cech osobowości.
Przedmiot psychologiczny pracy stanowią:
Problem kwalifikacji czyli badanie ogółu warunków psychicznych określających to co człowiek może robić. Problem motywacji, czyli określenie tego co człowiek chce robić.
Decydujący wpływ na nowe spojrzenie kultury organizacyjnej miały:
gospodarskie sukcesy Japonii oparte na niespotykanych w USA i Europie sumienności panującej w firmach Japońskich
powrót do metod jakościowych w procesie zarządzania
poszukiwanie nowych rozwiązań w sferze zarządzania w obliczu długotrwałego kryzysu tradycyjnych struktur i procesów funkcjonowania przedsiębiorstw
Kultura Polska
wartości
zwyczaje
bohaterowie
wzorce zachowań
sposób komunikacji
kościół
gościnność
Mickiewicz
częste rozmowy
łacina chodnikowa
wolność
lenistwo
Wałęsa
skróty
historia
religijność
Piłsudski
plotki
Kultura organizacyjna:
1. Widoczne efekty:
produkty
działania
wystrój wewnętrzny
technologia
2. Wartości :
normy wyznaczające działania
podział wartości na dobre i na złe
3. Podstawowe założenia
Organizacja jest systemem otwartym, a zatem wchodzi w interakcje z oto

(…)

…, ustalenie środków do wykonania wyznaczonych celów i określenie niezbędnych kwalifikacji zespołu uczestniczącego w zadaniach.
Cele powinny być:
realne
ambitne
jasne i zrozumiałe
możliwe do zmierzenia
określać odpowiedzialność
określać czas realizacji
zorientowanie na siły i środki lub
zorientowanie na produkcję lub
(w dalszej perspektywie) ukazywać stanowczy zamiar lub
(w bliższej) być zorientowanym…
… grup nieformalnych
Grupy nieformalne nie mają sztywnych przepisów prawnych
Kierującym jest przywódca wybierany
Celem tych grup jest satysfakcja i zaspokojenie potrzeb istotnych dla działającego
Układ grupy nieformalnej jest przypadkowy, w strukturze nieformalnej nie ma depersonalizacji a więc członków grupy łączy więź jak najbardziej osobista, bez istnienia takiej więzi grupa się rozpada Grupy pierwotne - cechują je bezpośrednie więzy osobiste i bezpośrednia współpraca. Kształtują one społeczną osobowość jednostki. Poprzez grupy pierwotne społeczeństwo w dużej mierze kształtuje postawy, opinie i ideały swych członków. A więc grupa pierwotna jest twórcą norm społecznych i kontroli społecznych. Możemy zaliczyć: rodzinę, grupy zabawy, kręgi sąsiedzkie i małe zespoły pracownicze.
Znaczenie…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz