TAJNE NAUCZANIE NA TERENACH WŁĄCZONYCH DO RZESZY I NA OBSZARACH WSCHODNICH Początki tajnego nauczania na terenach włączonych do Rzeszy przypadają na pierwsze miesiące władzy niemieckiej. Nauczycielstwo podejmowało pracę z dziećmi i młodzieżą spontanicznie, bez niczyjego nakazu ani zachęty. Była to odpowiedz na likwidację szkolnictwa polskiego przez okupanta. Organizacja konspiracyjnej oświaty: uczenie dzieci po polsku w warunkach, gdy praktycznie zakazany był język ojczysty; grupowanie się dzieci/ młodzieży w razie odkrycia nie można było niczym usprawiedliwić.
Powszechna forma nauki indywidualnej lub w małych grupach. Dużą przeszkoda było to, że zarówno nauczyciele jak i uczniowie musieli pracować po 12 godzin dziennie. Nie było więc kiedy przeprowadzać tajnych lekcji. Inną trudnością był brak lokali. Tajne nauczanie na poziomie elementarnych i średnim wprowadzono już w pierwszym roku. W dalszych latach można zaobserwować jego wzrost. Na Śląsku w Wielkopolsce i na północnym Mazowszu organizowano czytelnictwo i samokształcenie wśród młodzieży i dorosłych. Ksiązki sprowadzano z GG przy pomocy kolejarzy, szmuglerów oraz przez specjalne grupy „Szarych Szeregów”.
Skazany na zagładę naród nie pozwolił zniszczyć swojego szkolnictwa, chociaż przepłaciło to życiem 6 tys. nauczycieli i pracowników naukowych wyższych uczelni. Ze szczególną zawziętością tropiono a następnie mordowano nauczycieli na terenach zachodnich, które w pierwszej kolejności stać się miały częścią integralną III Rzeszy. Zdawano sobie sprawę, że nauczyciele stanowią największą przeszkodę w dziele germanizacji. 1
1
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)