Sztuka wieków ciemnych

Nasza ocena:

5
Pobrań: 420
Wyświetleń: 1792
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Sztuka wieków ciemnych - strona 1 Sztuka wieków ciemnych - strona 2 Sztuka wieków ciemnych - strona 3

Fragment notatki:


Wędrówki ludów Sztuka wieków ciemnych Zmiany na terenie Europy:
Italia wyniszczona padła ofiarą Longobardów. Stolicą tego państwa została Pawia. Longobardowie zostali ochrzczeni. Ówczesną Galię zajęli Frankowie, podjemując próby stworzenia centralnego państwa. Zostali zchrystianizowani przez Chlodwiga. Powstała tam dynastia Merowingów. W Hiszpanii panowali Wizygoci. Sztuka tych plemion jest niejednolita ze względu na rozwój wewnętrzny i brak usystematyzowania.
Elementy składowe sztuki:
- pierwiastek rzymski - prowincjonalny
- celtycka i germańska prehistoria
- bizancjum
- islam
„Wieki ciemne” - dlaczego? W tym okresie panowała pustosząca ziemie dżuma. Nastąpił regres smaku i obyczajów. Był to okres przepychanek ku władzy, intryg, tortur. W tych specyficznych warunkach tworzyła się osobliwa, synkretyczna sztuka. Nie ma dla niej wyróżniających szczebli rozwojowych. Sztuka oznaczała dystynkcję tych, którzy doszli do władzy, była głównie dekoracyjna. W sztuce złotniczej adoptowane były wzorce rzymskie, przekształcane w duchu sztuki plemion barbarzyńskich. Ornament geometryczny i technika „komórkowa”, (ale nie emalia komórkowa). Ta technika to szlifowane kamienie szlifem kaboszonowym. (Fibule w kształcie orłów, Tierra de Barros)
(Biżuteria germańska V-VIII w.)
(Fibule merowińskie - koliste V- VIII w.)
(Krzyż longobardzki VII w.)
(Korona wotywna królowej Teodelindy - skarbiec katedry w Monza) (Korona wotywna króla Recceswintha, (zm. 672 r.))
Dla tego okresu notuje się regres techniczny. Architektura powraca do drewna (architektura skandynawska)
- Tempietto Longobardo w Cividale - oratorium benedyktynek to nie pierwsza funkcja tego obiektu, uznaje się go za kaplicę pałacową Longobardów. Ściana zachodnia z portalem wypełniona dekoracją rzeźbiarską, figuralnym fryzem (figury ok. 2,30 m) - sześć świętych niewiast w szatach dworskich. Jest to objaw pewnej reminiscencji bizantyjskiej sztuki.
Sztuka a nglo - iryjska, Wyspy Brytyjskie, Irlandia Pochodzili stamtąd nawracający duchowni (mit króla Artura). Słynnym misjonarzem Irlandii był św. Patryk.
Sztuka Irlandii
W połowie V wieku Irlandia została schrystianizowana z egipskich zakonów pustelniczych. Durrow i Aiona? - tam powstały pierwsze klasztory w Irlandii. Całe życie umysłowe i sztuka kumulowały się w tym rejonie. Irlandia nigdy nie była prowincją cesarstwa rzymskiego, dlatego sztuka tego regionu posiada rodzime cechy.
- Monumentalne krzyże kamienne, tzw. „krzyże celtyckie”: Klasztor w Clonmacnoise, tzw. „Cross of the Scriptures”, ok. 800 roku


(…)

… Karola Wielkiego
800 - koronacja Karola Wielkiego na cesarza rzymskiego
Pepin Krótki to pierwszy karoling, który przygotował grunt dla nowej kultury.
W roku 800 odbyła się koronacja Karola Wielkiego (tylko dlatego że drugi ukochany syn umarł) na cesarza rzymskiego. Karol Wielki prowadził chrystianizację mieczem. Pod koniec jego panowania władał prawie całą Europą. Jego koronacja to pierwsza po Romulusie Augustulusie z rąk papieża.
Karol Wieki starał się wprowadzić w życie program nowej wizji - renovatio imperii. Przez długi czas Bizancjum uważało Karola Wielkiego za uzurpatora. Jego koronacja była symboliczna i rozpoczęła fazę teokracji. Według nowej idei wszyscy powinni się takiej uświęconej władzy podporządkować. W ten sposób rodzi się system feudalny. Połączenie władzy kościoła z władzą świecką odbijają…

- jest to plan niezwykle szczegółowy
- centrum stanowi dwuchórowy kościół, do którego przylega klasztor z wirydarzem
- posiada dokładne rozplanowanie pomieszczeń gospodarczych
-> Klasztor w Lorsch, założenie klasztorne 774 (rekonstrukcja)
- był to klasztor uposażony przez władcę
- ulubiony klasztor Karola Wielkiego
- zachowała się tylko brama w Lorsch
Brama funkcjonowała jako portyk do atrium
* posiada podział…
…, zakorzeniony w kulturze duch wczesnochrześcijański lub brak miejsca. Wypowiedziała się w natomiast w iluminiatorstwie i rzeźbie miniaturowej.
- 800 tysięcy rękopisów zachowało się na pergaminach
- skryptoria były motorem tego rozwoju
- księga stała się atrybutem świętych i Chrystusa - reforma pisma świętego Karola Wielkiego
-> postać Wulgaty oparta na manuskryptach Alquina z Palestyny.

... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz