Sztauerka - ładowanie i mocowanie ładunków drobnicowych, pracownicy to sztauerzy.
Statki ro-ro wożą tylko ładunki - szybki przeładunek.
Ropax - połączenie ro-ro z promem
Jeżeli chodzi o kryterium masowości taboru (w tym przypadku nośności), to żegluga morska oferuje największe możliwości przewozowe. Dotyczy to zwłaszcza statków trampowych, a tankowce mogą jednorazowo zabierać do 200 lub 300 tys. ton ładunków.
Również statki liniowe, zwłaszcza kontenerowce najnowszej generacji, szybko powiększają swoją ładowność. Statek, który może zabrać 10 000 TEU, osiąga nośność brutto ok. 130 000 DWT (dead weight tonage).
W 2008 r. 65% światowej floty handlowej pływało pod wygodnymi banderami - oferują je kraje egzotyczne, ale też np. Cypr - operują one armatorom bardzo wygodne warunki kosztowe - wystarczy opłacić opłatę rejestrową, zależną od tonażu, nie płaci się podatku. Marynarze zatrudnieni na takich statkach nie płacą podatku, ale też nie są ubezpieczeni - armator nie ponosi nakładów na pracę (ZUS itp.)
DWT - wyraża się w tonach brutto - ładunek + paliwo + zapasy + części zapasowe. DWT wskazuje, ile ładunku może zmieścić statek, żeby nie zachwiać zanurzenia.
BRT - brutto register tonage - pojemność statku - wyraża się w metrach sześciennych (tonach objętościowych).
PŻM - Polska Żegluga Morska - armator ma 60 statków.
Łącznie niecałe 100 statków w Polsce, z czego 2 pływają pod polską banderą.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)