Sytuacja gospodarcza na świecie - 1919-1939

Nasza ocena:

5
Pobrań: 35
Wyświetleń: 714
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Sytuacja gospodarcza na świecie - 1919-1939 - strona 1 Sytuacja gospodarcza na świecie - 1919-1939 - strona 2

Fragment notatki:

SYTUACJA GOSPODARCZA NA ŚWIECIE W LATACH 1919-1939
Po I wojnie światowej nastąpił spadek produkcji. Wszędzie można było dostrzec ogromne zniszczenia wojenne, brakowało fachowców, którzy przestawiliby gospodarkę z torów wojennych na pokojowe. Dotkliwie kryzys odczuły państwa, które przegrały wojnę: Niemcy, Austria. W Rosji po rewolucji panował chaos polityczny.
Nastąpiła dewaluacja marki niemieckiej ( * początkowo 8 marek za 1 dolara, potem 14 trylionów marek za 1 dolara). Pieniądze więc stemplowano, na coraz to większe sumy, co stanowiło pole do popisu dla złodziei. Wprowadzono jednak plan Dawesa, po 1926 nastąpiła hossa ( wzrost gospodarki), a do 1929 produkcja zwiększyła się o 50% w porównaniu z produkcją przedwojenną. Czynnikiem, który napędzał gospodarkę były również zniszczenia wojenne, stanowiące bodziec do odbudowy. Pojawiło się zjawisko nazywane popytem odłożonym (zainteresowanie masą towarów)- czas wojny był dla ludzi czasem wyrzeczeń, nie kupowali oni zbyt dużo, bo w każdym momencie mogli zginąć, bo pieniądze mogły być im potrzebne później. Tak więc w czasie pokoju ludzie masowo dokonywali różnych zakupów. Banki prowadziły intensywną politykę kredytową, udzielały wielu kredytów hipotecznych. Jednak każdy kredyt trzeba było spłacić. W USA banki dawały nawet drugi kredyt, aby spłacić ten pierwszy, co stanowiło pułapkę finansową, prowadzącą do kryzysu w kapitalizmie.
Natomiast w okresie prosperity nastąpił rozwój przemysłu motoryzacyjnego. Pionierem masowej produkcji samochodów był Henry Ford. W swoich fabrykach wprowadził produkcję metodą taśmową . Najlepiej sprzedawał się Ford T - sprzedano 15 milionów samochodów tego modelu. Najpopularniejsze były pojazdy w kolorze czarnym, ponieważ stworzono lakier o takiej właśnie barwie, który szybko schnął. Kupując samochód w innej barwie trzeba było nawet dopłacać. Ameryka zmotoryzowała się.
W 1929 gospodarka uległa wystudzeniu, a do tego doszły jeszcze zawirowania na giełdzie (największa giełda na Wall Street). 24 października 1929 nastąpiła panika giełdowa. Akcje stanowiły bowiem majątek wirtualny, a w sklepach płacić trzeba było gotówką. Inwestorzy chcąc mieć więc gotówkę, wystawili swoje akcje na sprzedaż. Ceny ich gwałtownie spadły (nawet o 50%), na sprzedaż wystawiono 70 milionów akcji. Tak więc dotychczasowi milionerzy stali się bankrutami, co znów spowodowało liczne samobójstwa. W gazetach pojawiały się tytuły typu : „Krwawe Wall Street”.
Kryzys postępował, a w 1932 osiągnął apogeum. Produkcja przemysłowa w skali świata zmalała o 31% w stosunku do okresu przed kryzysem. W USA spadek produkcji przemysłowej sięgał 52%. Kryzys w kapitalizmie wygląda inaczej niż w socjalizmie; zamiast pustych półek mamy tu do czynienia z przepełnieniem towarem, ale brakiem środków na jego zakup. W zakładach przemysłowych występują problemy, co powoduje pojawienie się dużej liczby bezrobotnych. W okresie wielkiego kryzysu bez pracy zostało 50 milionów ludzi ( USA - 15 mln, Niemcy 6 mln). Nie istniały zasiłki dla bezrobotnych i mogło się wydawać, że sprawdziły się czarne wizje Marksa.

(…)

… jest jak czkawka, która przecież przejdzie. Między innymi dlatego przegrał wyścig do Białego Domu. Zastąpił go Franklin Delano Roosevelt, który panował 4 kadencje ( jego dziadkiem był Theodore Roosevelt, który otworzył Amerykę na świat zaprzeczając doktrynom Monroea).Zrobił on wielką karierę polityczną. W 1933 wprowadził politykę nazwaną nowym ładem ( New Deal). Powołał on tak zwany „trust mózgów” - wybitni…
… później w II wojnie światowej. W ZSRR sytuacja wyglądała nieco inaczej. Występowała tam gospodarka socjalistyczna, nie istniały żadne powiązania z giełdą. Na polecenie Stalina proces industrializacji przybierał na sile. Wiele inwestycji możliwych było dzięki pracy więźniów politycznych (10 milionów osób). Niektóre inwestycje były jednak chybione jak budowa Kanału Białomorsko-Bałtyckiego. W 1930 na wsi…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz