systemy zapewnienia jakości pracy laboratorium zbiór procedur, których wprowadzanie ma zagwarantować, że działania laboratorium analitycznego spełnia warunki stawiane przez zleceniodawców. System jakości jest więc strukturą organizacyjną, zapewniającą możliwość zarządzania jakością. Istotną rolę odgrywa tu sterowanie jakością, które okresla metody i działania stosowane w celu spełnienia wymagań jakości, wykonywane przez personel laboratorium. Podstawą sterowania jakością w lab jest stos zasad tzw dobrej praktyki laboratoryjnej. kontrola jakości pracy laboratorium Audit wewnętrzny w laboratorium to inaczej sprawdzenie poprawności funkcjonowania laboratorium. Audit polega na przeprowadzeniu badania zgodności przyjętych założeń (wymagań) ze stanem obecnym. Mówi się, że audit jest zdjęciem rzeczywistości. Audit wskazuje na słabe punkty w laboratorium tzw. niezgodności oraz wskazuje obszary do poprawy. Akredytacja – formalne uznanie, potwierdzone określonym dokumentem. Ogólnie termin akredytacja oznacza postępowanie, w którym upoważniona jednostka wydaje formalne oświadczenie, że organizacja lub osoba są kompetentne do wykonywania określonych zadań. Wiąże się to z inspekcją dotyczącą jakości usług wykonywanych przez akredytowaną osobę lub organizację. W Polsce upoważnioną jednostką akredytującą laboratoria oraz różne podmioty gospodarcze i instytucje inspekcyjne jest Polskie Centrum Akredytacji. Wybrane oddziaływania oraz elementy jakości, na których ma skupić się interkalibracja , to te, które uważa się za najczęściej monitorowane walidacja doswiadczalne sprawdzenie procedur analitycznych.wymaga on sprawdzenia, czy uzyskiwana precyzja i dokładność odpowiada założeniom, okreslenia granic oznaczalności oraz zakresu liniowości wykresu analitycznego, sprawdzenia selektywności, a więc kontroli, czy nie wystąpią interferencjemogace mieć niepożądany wpływ na oznaczenia, a także podatności na zakłócenia zewnętrzne, które mogą w laboratorium wystąpić. spójność pomiarowa jest właściwością wyniku pomiarowego lub wartością okreslonej wielkości, która może być skorelowana z uznanym ukl odniesienia zwykle z krajowymi lub międzynarodowymi wzorcami poprzez nie przerwany łańcuch porównań charakteryzujących się określoną niepewnością. Wiarygodność wyników oznacza że wyniki powinny być zarowno dokładne jak i pecyzyjne, tzn. niepewność związana z danym wynikiem powinna być mała. - sprawdza się ja za pomocą CRM- jawnie.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)