Systemy edukacyjne

Nasza ocena:

5
Pobrań: 175
Wyświetleń: 2254
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Systemy edukacyjne - strona 1 Systemy edukacyjne - strona 2 Systemy edukacyjne - strona 3

Fragment notatki:



W poszczególnych plikach znajdują się następujące informacje:
1. Pedagogika behawiorystyczna; Pedagogika humanistyczna; Pedagogika krytyczna - 1 str.
2. Społeczne funkcje sytemu japońskiego; Przyjmowanie do pracy w Japonii; Presje wywierane na młodym Japończyku - 2 str.
3. Młodzież w społeczeństwie polskim - 1 str.
4. Koncepcja wyjaśnienia anoreksji: koncepcja biomedyczna, koncepcja psychoanalityczna, koncepcja behawioralna, koncepcja kulturowa, koncepcja zorientowana na rodzinę - 2 str.

Trzy pedagogiki - jak wychowywac?
Pedagogika behawiorystyczna (zachowania)
- Postrzega ona człowieka w kategoriach bodziec - reakcja- zakłada się, że określonemu bodźcowi odpowiada właściwa reakcja- metodami wychowawczymi są kara i nagroda- zwolennicy twierdzą, że pozwala ona na kontrolowanie wychowanków i realizację założonych celów- przeciwnicy twierdzą iż niszczy ona wolność i godność człowieka, zmienia go w „psa Pawłowa”
- pies Pawłowa- Iwan Pawłow Badając fizjologię wydzielania śliny stwierdził, że psy wydzielają ślinę nie tylko w trakcie posiłku, ale także w reakcji na bodziec, który posiłek poprzedzał. Jedzenie, powodujące ślinienie nazwano pierwotnym bodźcem kluczowym, a dzwonek bądź lampkę bodźcem obojętnym. Zjawisko to Pawłow nazwał odruchem warunkowym
Pedagogika humanistyczna (ogrodnicza)
- dziecko postrzega się jako roślinę, które powinno rozkwitać- pedagog wchodzi w rolę ogrodnika, który dostarcza dziecku wodę (wiedzę), promienie słoneczne (kompetencje i kwalifikacje), sole mineralne (system wartości)- dziecko jest małą roślinką, którą należy pielęgnować- zwolennicy twierdzą iż stanowi ona optymalny rozwój człowieka przy zachowaniu jego godności- przeciwnicy uważają, że pedagog może łatwo wejść w rolę mistrza i będzie manipulował dzieckiem, traktował je jak glinę, którą można w dowolny sposób ukształtować
Pedagogika krytyczna
- zakłada przekazywanie dziecku od najmłodszych lat maksimum wolności w kreowaniu własnej przyszłości i biografii- zakłada przy tym, że dziecko posiada naturalną umiejętność wyboru dla siebie tego co jest dla niego dobre a co złe- zwolennicy twierdzą, że jest ona apogeum wolności i człowieczeństwa- przeciwnicy uważają, że dziecko może łatwo zagubić się w swojej wolności i może wybrać, np. wolność do zażywania narkotyków- dzieci powinny mieć wolność w zakresie kreowania siebie

(…)

…, wykształcenia i dochodów
Rodzina i kościół przekształciły się w wieżę z kości słoniowej- symbol przestarzałości
Paternalizm dorosłych ( pełna wyższość, ja wiem lepiej co jest dla ciebie dobre)
Iluzja
Hipokryzja dorosłych- sprzeczność głoszonych ideałów z działaniami
Jak powinno być?
Rodzina
Kościół
Szkoła
Grupa rówieśnicza
Media, popkultura
Wniosek:
- tradycyjne instytucje powinny odzyskać dawne znaczenie…
… psychoanalityczna
- absurdalne poglądy z punktu widzenia dzisiejszej wiedzy psychologicznej - anorektyczki to osoby wykorzystywane oralnie przez ojców - bądź dziewczęta, które nie chcą stać się dorosłymi kobietami, nie chcą mieć fazy doświadczenia płciowego-nie chcą być wykorzystywane przez mężczyzn - terapia polega na hipnozie i odwegetowaniu strasznych przeżyć, były to błędy przeszłości
Koncepcja behawioralna…
…, a myślała tylko o posiadaniu szczupłego ciała; wygłodzona kobieta nie jest żadnym przeciwnikiem
kulturowe wyjaśnienie bulimii
- współczesna kobieta zyje w społeczeństwie konsumpcji którego istotą jest konsumowanie wolnego czasu, przekazu z ekranów TV - także konsumowanie bezpośrednio jedzenia, ludzie muszą kupować jedzenie i jeść po to by społeczeństwo konsumpcji się kręciło - z 2 str. Kobiety…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz